Czy robiąc zakupy zwracasz uwagę na opakowanie produktu? Projekt EIT Food "InformPack" uczy, że to ważne

Co oznaczają symbole na opakowaniach, czy trzeba opakowania po żywności myć przed wyrzuceniem, aby nadawały się do recyklingu i czy konieczne jest pakowanie świeżych warzyw i owoców - odpowiedzi na te pytania nie są dla konsumentów oczywiste. 15 września to Dzień Opakowań. Z pomocą przychodzi europejska kampania edukacyjna na rzecz odpowiedzialnego postępowania z opakowaniami na żywność, w której uczestniczy Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.

2023-09-15, 12:41

Czy robiąc zakupy zwracasz uwagę na opakowanie produktu? Projekt EIT Food "InformPack" uczy, że to ważne
Eksperci i naukowcy z instytucji zaangażowanych w projekt stworzyli kampanie edukacyjne z materiałami w postaci infografik i animowanych filmów. Foto: Ton Photographer 4289/Shutterstock

Projekt EIT Food "InformPack" to międzynarodowa inicjatywa instytucji naukowych i eksperckich z Danii, Wielkiej Brytanii, Polski, Finlandii oraz Hiszpanii.

Iwona Kieda z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie poinformowała, że założeniem projektu jest zbadanie zachowań, wiedzy i postaw konsumentów wobec opakowań do żywności.

- W ankiecie pytaliśmy konsumentów m.in. o to, czy zwracają uwagę na materiał, z jakiego wykonane jest opakowanie przy zakupie żywności, czy są w stanie zrezygnować z kupna produktu z powodu nadmiernej ilości plastiku w opakowaniu albo czy segregacja zużytych opakowań sprawia im trudność. Na tej podstawie opracowujemy materiały edukacyjne, które mają zachęcać konsumentów do odpowiedzialnego postępowania z opakowaniami po żywności zarówno w domu, jak i poza nim - podkreśliła.

Czy należy myć opakowania po żywności?

Dotychczasowe analizy wyników wyłoniły trzy kluczowe tematy, które najbardziej nurtują konsumentów i sprawiają im trudność. Są to:

REKLAMA

  • brak zrozumienia symboli opakowań,
  • nieporozumienia dotyczące konieczności czyszczenia opakowań żywności przed wyrzuceniem i dalszym recyklingiem,
  • nadmierne opakowania świeżych warzyw i owoców i postępowanie z opakowaniami wielomateriałowymi.

Na tej podstawie eksperci i naukowcy z instytucji zaangażowanych w projekt stworzyli kampanie edukacyjne z materiałami w postaci infografik i animowanych filmów.

Z materiałów można się dowiedzieć m.in.: czy należy myć opakowania po żywności, po co producenci opakowują świeże warzywa i owoce, co zrobić z wielomateriałowym opakowaniem po soku, gdzie wyrzucić opakowania po pieczywie, co oznaczają trójkąty na opakowaniach, jakie plastikowe opakowania są najczęściej poddawane recyklingowi i jaka jest różnica między opakowaniem kompostowalnym i biodegradowalnym.

Kampania skierowana do dzieci

Niebawem dostępne będą równie materiały na temat bioplastiku oraz skierowana szczególnie do dzieci kampania o dobrych praktykach w kontekście postępowania z opakowaniami po żywności.

W ramach projektu "InformPack" powstał również quiz (w wersji dla dorosłych i dzieci), dzięki któremu można sprawdzić swoją wiedzę.

REKLAMA

Czytaj także w i.pl:

Obecnie uczestnicy projektu rozpowszechniają opracowane informacje w internecie czy podczas warsztatów np. w szkołach. Przy okazji mierzą długoterminowe zmiany w zachowaniach konsumentów.

Infografiki: https://pan.olsztyn.pl/popularyzacja-nauki/informpack/informpack-infografiki/

Filmy: https://pan.olsztyn.pl/popularyzacja-nauki/informpack/informpack-filmy/

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

EIT Food "InformPack" EIT Food "InformPack"

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej