Vectra ma oddać klientom pieniądze za "Bezpieczny Internet". To decyzja UOKiK

2023-12-13, 12:00

Vectra ma oddać klientom pieniądze za "Bezpieczny Internet". To decyzja UOKiK
UOKiK przypomniał, że przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą "Bezpieczny Internet".Foto: Shutterstock/MOZCO Mateusz Szymanski

Firma Vectra, która świadczy m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do Internetu ma zrekompensować klientom automatycznie pobierane przez siebie płatności, za dodatkową usługę "Bezpieczny Internet" - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W sprawie Vectry Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą, która dotyczy obecnych, jak i byłych klientów Vectry.

UOKiK przypomniał, że przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą "Bezpieczny Internet".

- Jego aktywacja była wymogiem uzyskania korzystnych warunków usług telekomunikacyjnych i nie można było z tego zrezygnować w momencie zawierania umowy - tłumaczy prezes UOKiK.

Bezpłatna usługa stawała się z czasem płatna 

Jak podkreślił UOKiK, w zależności od oferty, tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące usługa była bezpłatna. Jeśli konsument nie podjął działań, by zrezygnować z usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", wysokość abonamentu rosła o 6,90 zł miesięcznie.

W ocenie prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, włączenie dodatkowych, płatnych usług musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta.

- Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do Internetu lub telewizji - stwierdził Chróstny.

Co to oznacza dla klientów?

"Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. Spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi "Bezpieczny Internet" i zwróci pobrane za nią środki (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł)" – informuje UOKiK.

Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę o świadczenie usługi dostępu do Internetu w oparciu o warunki oferty promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet" i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury – wyjaśnia UOKiK.

UOKiK podkreślił, że od 11 maja 2020 r. nowe oferty promocyjne Vectry, już nie zawierają takiego warunku, a firma pyta konsumentów o wyrażenie zgody na aktywację usługi "Bezpieczny Internet".

Firma ma poinformować klientów o decyzji Prezesa UOKiK w korespondencji, na stronie internetowej firmy, oraz prowadzonym przez nią profilu na portalu Facebook.

Decyzja UOKiK jest nieprawomocna, a spółka ma rozpocząć realizację zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu.

Stanowisko firmy Vectra wobec zarzutów UOKiK

Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej; po uprawomocnieniu się jej rozpoczniemy jej wdrażanie - poinformowało PAP w środę biuro prasowe Vectry.

Spółka będzie informować klientów o krokach, które muszą wykonać, by otrzymać rekompensatę.

"Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej. W toku prac blisko współpracowaliśmy z Urzędem, co pozwoliło znaleźć najlepsze rozwiązanie dla naszych klientów. Po uprawomocnieniu decyzji Urzędu rozpoczniemy jej wdrażanie, w tym informowanie klientów krokach, które muszą wykonać w celu otrzymania rekompensaty" - poinformowało biuro prasowe Vectry w komunikacie przesłanym PAP.

"Proces ten będzie rozłożony w czasie i powinien się zakończyć w pierwszej połowie 2024 roku" - wyjaśniła Vectra.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej