Modernizacja trasy krajowej nr 91. Umowa na przebudowę podpisana

Kolejny odcinek trasy krajowej numer 91 do przebudowy. Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę 5,5-km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym. Przebudowę w 18 miesięcy za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum Firm NDI z Warszawy oraz NDI Sopot. Odcinek ten jest częścią "gierkówki" na Śląsku.

2024-02-09, 14:57

Modernizacja trasy krajowej nr 91. Umowa na przebudowę podpisana
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce do 2027 roku zmodernizować ponad 40 km "gierkówki" w województwie śląskim. Foto: Paweł Klarecki, GDDKiA Katowice/Twitter

Drogowcy podkreślają, że inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki komunikacyjne. Początek przebudowywanego odcinka zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania DK91 z ulicą Długą w Zawadzie, następnie biegnie przez Romanów, Siedlec Mały aż do granicy Siedlca Małego i Dużego.

W ramach inwestycji drogowcy dostosują konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudują skrzyżowania. Powstaną również ciągi piesze oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Na poprawę bezpieczeństwa wpłynie między innymi wykonanie oświetlenia i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin.

Na redukcję hałasu wpłynie budowa ekranów akustycznych.

40 km trasy do 2027 roku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce do 2027 roku zmodernizować ponad 40 km tej trasy w województwie. Kierowcy korzystają już z niemal 5-km odcinka Nowa Wieś - Zawada, a na kolejnych trzech odcinkach o łącznej długości blisko 15 km prowadzone są prace.

REKLAMA

W lipcu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowy na przebudowę odcinków Częstochowa - Nowa Wieś oraz Siedlec Duży - Koziegłowy. Dla kolejnych dwóch odcinków, czyli Nowa Wieś - Zawada i Markowice - Brudzowice umowę podpisano 29 września 2021 roku oraz 19 stycznia 2022 roku. Łączna długość tych czterech odcinków to 19 km, a wartość umów realizacyjnych to w sumie ponad 360 mln zł.

Dla pozostałych trzech odcinków o długości około 17 km wykonywana jest dokumentacja projektowa. Łączny koszt inwestycji wraz z przygotowaniem do realizacji tych ośmiu odcinków drogi wyniesie ponad 900 mln zł.

Trwają także pace związane z przebudową 4,6-km odcinka tej trasy Częstochowa - Nowa Wieś. Jej koszt, to 95 mln zł. Termin umowny zakończenia prac to koniec listopada 2024 roku. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy Częstochowy i Wrzosowej, a jego koniec na wysokości stacji paliw przed skrzyżowaniem z ulicami Południową i Handlową w Poczesnej.

Prace nieprzewidziane w dokumentacji

W budowie jest też odcinek Siedlec Duży - Koziegłowy. Wartość umowy, to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-km odcinka. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada tego roku. Wykonawca deklaruje udostępnienie przebudowanej drogi do ruchu na początku 2025 roku.

REKLAMA

Ostatnim odcinkiem w budowie jest fragment Markowice - Brudzowice. Umowę za ponad 69 mln zł na roboty dla tego ponad 5-km odcinka podpisano 19 stycznia 2022 roku z umownym terminem zakończenia prac przypadającym na lipiec 2023 r. W tej chwili dwukierunkowy ruch pojazdów odbywa się na jezdni prowadzącej do Katowic. Prace budowlane trwają na zamkniętej jezdni w kierunku Częstochowy. Zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi 80 proc.

W związku z wystąpieniem robót nieprzewidzianych w dokumentacji projektowej oraz niesprzyjających warunków atmosferycznych czas realizacji inwestycji został wydłużony do kwietnia 2024 roku. Wykonawca deklaruje udostępnić przebudowaną drogę do ruchu w połowie tego roku.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej