Nowe "prawo do naprawy". Unia Europejska walczy z nadmierną konsumpcją

2024-02-14, 11:39

Nowe "prawo do naprawy". Unia Europejska walczy z nadmierną konsumpcją
Dalsze użytkowanie dóbr zamiast wymiany na nowe pozwoliłoby zaoszczędzić rocznie 30 mln ton zasobów naturalnych i ograniczyć produkcję niepotrzebnych odpadów o 35 mln ton. Foto: MAXSHOT.PL/Shutterstock

Zdecydowana większość konsumentów w przypadku wady towaru decyduje się na wymianę, a nie naprawę. Według badań Komisji Europejskiej, produkty, które konsumenci decydują się wymienić, mogłyby potencjalnie służyć dwukrotnie dłużej. Z analiz wynika, że dalsze użytkowanie zamiast wymiany na nowe pozwoliłoby zaoszczędzić rocznie 30 mln ton zasobów naturalnych i ograniczyć produkcję niepotrzebnych odpadów o 35 mln ton.

Obecnie 64 proc. konsumentów w przypadku wady towaru decyduje się na wymianę, a nie naprawę. Według badań Komisji Europejskiej, produkty, które konsumenci decydują się wymienić, mogłyby potencjalnie służyć dwukrotnie dłużej.

"Przykładowo średni czas użytkowania telefonu wynosi 1,7 lat, podczas gdy potencjalny czas życia produktu mógłby wynosić nawet 7 lat, w przypadku telewizorów stosunek ten wynosi 7/22 lat, laptopów - 4/7 lat, lodówek - 10/20 lat" - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Ograniczenie ilości odpadów

Z opublikowanych przez PIE danych wynika, że dalsze użytkowanie dóbr zamiast wymiany na nowe pozwoliłoby zaoszczędzić rocznie 30 mln ton zasobów naturalnych i ograniczyć produkcję niepotrzebnych odpadów o 35 mln ton.

"Konsumenci jako powody wymian, a nie napraw wskazują na zbyt wysokie koszty napraw, brak możliwości ich przeprowadzenia czy chęć zakupu nowego modelu o lepszych parametrach technicznych" - czytamy.

Na początku lutego tego roku Parlament i Rada Europy osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie projektu rozporządzenia, które ma na celu ograniczenie ilości odpadów i wzmocnienie sektora napraw, dzięki zwiększeniu dostępności i opłacalności napraw produktów. Po przyjęciu projektu nowe przepisy wprowadzą dla konsumentów nowe "prawo do naprawy", zarówno w ramach gwarancji prawnej, jak i poza nią, co sprawi, że naprawa produktów będzie łatwiejsza i bardziej opłacalna.

Zgodnie z proponowanymi przepisami, producenci będą zobowiązani do naprawy oraz informowania o orientacyjnych kosztach naprawy produktów, np.: pralek, odkurzaczy, smartfonów (lista produktów z czasem ma zostać rozszerzona).


. 

Środki promujące naprawy

Konsumenci mają zyskać dostęp do platformy online, za pośrednictwem której można będzie znaleźć m.in. lokalne warsztaty naprawcze, sprzedawców odnowionych towarów czy nabywców wadliwych produktów. Ponadto producentom nie będzie wolno stosować w naprawie barier umownych, sprzętowych lub programowych, jak utrudnianie korzystania przez niezależne warsztaty z używanych, kompatybilnych i wydrukowanych w 3D części zamiennych.

Po wejściu w życie projektu państwa członkowskie będą zobowiązane do wprowadzenia co najmniej jednego środka promującego naprawy, na przykład w formie bonów na naprawy, funduszy na naprawy lub wsparcia lokalnych inicjatyw naprawczych.

"Według prognoz KE, wprowadzenie nowych przepisów przełoży się na oszczędności konsumentów w UE rzędu 176,5 mld euro w ciągu 15 lat, pobudzi rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym oraz pozwoli na zmniejszenie emisji CO2" - podsumowują analitycy PIE.

PR24.pl, PIE, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej