Trasa S8. GDDKiA wyłoniła wykonawcę ważnego odcinka pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem

2024-04-03, 23:30

Trasa S8. GDDKiA wyłoniła wykonawcę ważnego odcinka pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem
S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. Foto: GDDKiA/Twitter

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 Ząbkowice Śląskie - Bardo o długości 14 km. Trasa S8, to jedna z ważniejszych arterii drogowych w kraju. Łączy północny wschód Polski z południowym zachodem.

Spośród sześciu zainteresowanych wykonawców, którzy wzięli udział w przetargu, wybrano ofertę konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD, o wartości niemal 378,5 mln zł.

Przetarg na wyłonienie wykonawcy, szóstego z sześciu odcinków drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem, został ogłoszony 16 października 2023 roku. Otwarcie ofert nastąpiło 22 grudnia. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, GDDKiA chce podpisać umowę z wykonawcą w maju.

Rozbudowa o trzeci pas ruchu

Trasa o długości 14 km zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.

W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód - na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo - na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów, w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt.

Realizację 87-km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielono na sześć krótszych odcinków. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym. W maju ubiegłego roku Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.

Zakończenie inwestycji do 2033

14 grudnia ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik o długości 32,5 km. Odcinek został podzielony na trzy zadania realizacyjne.

W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA wskaże wariant preferowany dla którego zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zakończenie całej inwestycji z Wrocławia do Kłodzka i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.

PR24.pl/Aleksander Pszoniak/DoS


Polecane

Wróć do strony głównej