GDDKiA. Jest pozwolenie na budowę drogi z Krynic do Białegostoku. To ważny fragment trasy S19

2024-02-28, 16:25

GDDKiA. Jest pozwolenie na budowę drogi z Krynic do Białegostoku. To ważny fragment trasy S19
Większość obwodnic będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. Foto: X/GDDKiA

Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód. Budowa ruszy jeszcze w marcu bieżącego roku. O szczegółach projektu informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Zadanie zrealizuje konsorcjum firm PORR i UNIBEP. Zaprojektowanie i budowa tego odcinka będzie kosztować ponad 405 milionów złotych. Umowa w tej sprawie została podpisana w maju 2021 roku. Uzyskanie pozwolenia na budowę trwało dłużej niż pierwotnie zakładano, gdyż ze względu na konflikt interesów. 

Ocena oddziaływania na środowisko

Białostocka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musiała wyłączyć się z udziału w postępowaniu. Ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z zaleceniem Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, prowadził RDOŚ w Lublinie, który uzgodnił warunki realizacji inwestycji pod koniec zeszłego roku. Z tego względu wojewoda mógł wydać decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji dopiero dziś. 

Odcinek Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód ma ponad 10 kilometrów długości. Na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk - Białystok, a w przyszłości w odcinek S16 Knyszyn - Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód. 

Ważny fragment trasy S19

Drogowcy podkreślają, że jest to ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód, łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około dwóch kilometrów. 

Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.

Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę z rezerwą terenu pod trzeci pas i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA. 

Odcinek będzie zrealizowany w latach 2024-2026  

Fragment Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które połączono w jeden przetarg i w jedno zadanie.

Czytaj także:

Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, będzie miała ponad 177 kilometrów długości Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków

Aleksander Pszoniak/IAR/PR/24/akg

Polecane

Wróć do strony głównej