McDonald's przegrał bitwę o Big Maca. Sąd rozstrzygnął wieloletni spór
McDonald's przegrał wieloletnią batalię prawną z Supermac's, irlandzkim rywalem z branży fast foodów. Sąd Unii Europejskiej zdecydował, że amerykański gigant stracił znak towarowy "Big Mac" dla produktów z kurczaka. Chodzi o tortille nuggetsy i drobiowe kanapki. Fani klasycznego Big Maca mogą więc spać spokojnie, wszystko zostaje dalej na swoim miejscu.
2024-06-05, 18:30
Orzeczenie to stanowi najnowszy zwrot w długotrwałym sporze dotyczącym znaków towarowych miedzy dwiema firmami.
McDonald's zarejestrował znak towarowy "Big Mac" dla dań mięsnych (zarówno wołowiny, jak i drobiu) w całej UE w 1996 roku. Supermac's w 2017 roku złożył wniosek o wygaśnięcie prawa do znaku w odniesieniu do niektórych towarów i usług. Było to dosyć zrozumiałe, ponieważ nie ma Big Maca z kurczakiem. To flagowy produkt amerykańskiego giganta z wołowiną.
W 2019 r. Urząd UE ds. Własności Intelektualnej częściowo unieważnił rejestrację McDonald's z 1996 roku. Jednocześnie sąd ds. znaków towarowych nie zabronił McDonald's używania tej nazwy dla swoich kanapek z kurczakiem. To skłoniło Supermac's do odwołania się od tej decyzji, utrzymując, że McDonald's używa znaku towarowego do blokowania konkurencji i ekspansji w Europie.
W środę Sąd UE (I instancja unijnego Trybunału Sprawiedliwości) stwierdził częściową nieważność wcześniejszego postanowienia i ją zmienił. Uznano, że McDonald's nie wykazał, iż używał spornego znaku "Big Mac" do swoich produktów z kurczakiem. Tym samym orzekł, że amerykański gigant powinien utracić prawo do wspomnianego znaku towarowego dla swoich produktów z drobiem takich jak: burgery, tortille czy nuggetsy.
REKLAMA
McDonald's może odwołać się od najnowszego orzeczenia do najwyższego sądu Europy, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
"Zdroworozsądkowe podejście"
Komentując tę decyzję Pat McDonagh stwierdził, że w orzeczeniu przyjęto "zdroworozsądkowe podejście" do sposobu, w jaki globalne przedsiębiorstwa korzystają ze znaków towarowych. Oskarżył McDonald's o stosowanie przez lata "zastraszania w zakresie znaków towarowych", zauważając, że amerykański gigant zastrzegł znak towarowy SnackBox, nazwę jednego z najpopularniejszych produktów Supermac, mimo że w rzeczywistości nie oferował tego produktu.
- Kiedy rozpoczynaliśmy tę bitwę, wiedzieliśmy, że jest to scenariusz walki Dawida z Goliatem - powiedział serwisowi yahoo.com.
Big Mac zostaje po staremu
McDonald's podkreśla, że decyzja Sądu UE nie wpływa na ich prawo do używania znaku towarowego "Big Mac" w odniesieniu do kanapki z wołowiną.
REKLAMA
- Nasz kultowy Big Mac jest uwielbiany przez klientów w całej Europie i jesteśmy dumni, że możemy nadal służyć lokalnym społecznościom, tak jak robiliśmy to od dziesięcioleci - powiedział rzecznik McDonald's.
Pat McDonagh założył firmę Supermac's w 1978 r., sieć sprzedająca burgery z wołowiną i kurczakiem liczy obecnie 100 restauracji w całej Irlandii.
yahoo.com/DoS
REKLAMA