Miliardy na nowe "ekspresówki". Podano szczegóły
Resort infrastruktury zainwestuje 11,7 mld zł w budowę prawie 300 km dróg szybkiego ruchu (S). W tym roku podpisano 20 umów na realizację tych tras ekspresowych. Ponadto 750 mln zł przeznaczono na konstrukcję ponad 36 km obwodnic, co potwierdzają podpisane umowy dla pięciu projektów. W rezultacie, łącznie ponad 1600 km dróg znajduje się obecnie na różnych etapach realizacji.
2024-07-16, 13:51
Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury, chodzi o efektywne skomunikowanie poszczególnych regionów oraz największych miast w Polsce. Dzięki kontraktom podpisanym od początku tego roku, na drogowej mapie przybędzie dokładnie 296,4 km "ekspresówek".
Kierowcy korzystają już z blisko 3,3 tys. km dróg ekspresowych.
Połowa kontraktów, zawartych od początku br., dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju.
Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład aglomeracji górnośląskiej.
REKLAMA
Via Carpatia nabiera kształtów
Resort infrastruktury podpisał umowy na kolejne odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową.
Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km i będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 r. resort infrastruktury podpisał umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych:
- S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
- S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
- S10 Suchań – Recz (19,6 km),
- S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
- S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
- S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
- S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
- S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
- S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
- S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
- S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
- S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
- S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
- S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
- S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
- S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
- S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
25 umów na "ekspresówki"
Do tej pory podpisano 20 umów na realizację dróg ekspresowych. Zostały też podpisane umowy na pięć inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).
Łącznie od stycznia do połowy lipca podpisano 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych.
REKLAMA
Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarto dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł.
Każda, duża inwestycja drogowa to projekt rozłożony na lata, którego realizacja to m.in. czas na przygotowanie i ogłaszanie postępowań przetargowych, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń na budowę. Dzięki dotychczas zakończonym inwestycjom infrastrukturalnym, kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.
PR24/GDDKiA/sw
REKLAMA
REKLAMA