Trasa S10. Wszystkie odcinki ze Szczecina do Piły z rozstrzygniętymi przetargami
Najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka Recz - Cybowo złożyło konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Kwota za zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej o długości przekraczającej 15 kilometrów to 647 milionów złotych.
2024-04-08, 14:19
To ostatni spośród ośmiu odcinków realizacyjnych S10 Szczecin - Piła, o łącznej długości ponad 113 kilometrów, dla którego został wskazany wykonawca. Na pozostałych odcinkach najkorzystniejsze oferty wybrano w marcu.
Postępowanie na wyłonienie wykonawcy dla odcinka S10 Recz - Cybowo, GDDKiA ogłosiła pod koniec września ubiegłego roku, a oferty otwarto 21 grudnia 2023 roku. Przy wyborze najkorzystniejszej była brana pod uwagę cena, a także trzy pozacenowe kryteria.
Po wyborze pozostali uczestnicy przetargu mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Inwestycja, zapisana w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę.
REKLAMA
Budowa rozpocznie się w 2025 r.
Budowa w terenie powinna rozpocząć się w 2025 roku. Przy sprawnym przebiegu całego procesu kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 roku.
Trasa rozpocznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku i przebiegać będzie na początku na północ od istniejącej drogi krajowej numer 10. Na wschód od Słutowa S10 pobiegnie przy istniejącej DK10. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Trasa pobiegnie następnie na południe od linii kolejowej przechodząc na północną jej stronę w rejonie Prostyni. Odcinek realizacyjny zakończy się około kilometra za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo.
W ramach inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych - sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt.
Trasa Szczecin-Warszawa
Droga S10, o długości około 410 kilometrów, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
REKLAMA
Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
W tej chwili kierowcy oprócz odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w województwie zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska w województwie wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód - Toruń Południe w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie około 60 kilometrów.
W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę został złożony w lipcu, drugi w sierpniu, a trzeci w grudniu ubiegłego roku. Dla czwartego odcinka, drugiej nitki południowej obwodnicy Torunia, w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.
W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk - Bydgoszcz oraz A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 roku. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 kilometrów autostrady A1 na odcinku Toruń - Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10 o dodatkowy pas ruchu.
REKLAMA
Na terenie województwa wielkopolskiego, GDDKiA złożyła wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Piła – Wyrzysk oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska.
- Trasa S10. GDDKiA ogłasza trzy przetargi
- Kilkanaście firm chce budować kolejny odcinek trasy S19. GDDKiA: wszystkie oferty przekraczają budżet
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA