Biedronka kontra Lidl: 6 do 4. Też wolisz te marki własne?

Wkładasz do koszyka masło Mleczna Dolina czy Pilos? Sięgasz po pieluchy Dada czy Lupilu? Ta odwieczna wojna między Biedronką a Lidlem ma nowego zwycięzcę, przynajmniej jeśli chodzi o marki własne. Najnowsze dane z list zakupowych Polaków pokazują, która sieć wygrywa w kluczowych kategoriach i dlaczego.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-06-25, 14:03

Biedronka kontra Lidl: 6 do 4. Też wolisz te marki własne?
Sklepy Biedronka i Lidl przy ul. Dąbrowskiego w Łodzi. Foto: PIOTR KAMIONKA/REPORTER/East News
  • W sześciu na dziesięć analizowanych kategorii marek własnych Biedronka wygrywa z Lidlem, jeżeli chodzi o częstotliwość występowania na listach zakupów
  • Marki Biedronki okazują się też być nieznacznie tańsze od tych Lidla
  • Lidl zdecydowanie wygrywa zainteresowanie wegańskich klientów. I to w sytuacji, w której jego marka Vemondo jest zdecydowanie droższa od Go Vege 

Biedronka 6, Lidl 4 - top 10 marek własnych

W rankingu Top 10 marek własnych Biedronki i Lidla, który sporządziła firma Listonic (która oferuje aplikację do tworzenia list zakupów) bezwzględnie wygrała tym razem Biedronka. Marki portugalskiej sieci przodują w 6 na 10 kategorii. Analitycy Listonic uważają, że mogą stać za tym ceny, które w Biedronce są wg Listonic niższe. 

Biedronka wygrała w kategoriach - mleko, wędliny, sery żółte, pieluchy, masło i papier toaletowy. Lidl zgarnął portfele klientów w kategoriach - parówki, jogurty, dania gotowe i napoje roślinne. Oznacza to, że w tegorocznej edycji Lidl stracił prowadzenie w mleku i wędlinach, a Biedronka straciła czołowąpozycję w produktach wegańskich. 


Ranking marek własnych Listonic Ranking marek własnych Listonic

🐷 Jak oszczędzać na "wojnie" dyskontów? Poradnik sprytnego klienta

Zacięta rywalizacja między Biedronką a Lidlem to świetna okazja, by zaoszczędzić. Oto jak możesz to wykorzystać:

Poluj na "produkty wabiki". Obie sieci toczą najcięższe boje cenowe w kategoriach masła, mleka i pieluch. To tam znajdziesz największe promocje, bo sklepy używają tych produktów, by przyciągnąć Cię do siebie.

Porównuj ceny w aplikacjach. Promocje potrafią być tak dynamiczne, że ceny zmieniają się nawet po wydrukowaniu gazetki. Zawsze sprawdzaj aktualne oferty w aplikacjach lojalnościowych obu sieci przed wyjściem na zakupy.

Wybieraj według specjalizacji. Jeśli szukasz dań kuchni świata, jak gyoza czy pad thai, większy i ciekawszy wybór znajdziesz prawdopodobnie w Lidlu. Jeśli wolisz tradycyjną kuchnię polską, jak gołąbki, sprawdź ofertę Biedronki.

REKLAMA

Ceny zaważyły? 

Z analiz paragonów, za którą odpowiada Nikodem Pankowiak z Centrum Monitorowania Rynku, wynika, że do przetasowań mogło dojść z powodu cen. Wzrost cen na paragonach był wyższy w przypadku Lidla - np. jogurty Pilos podrożały do średnio 2,69 zł (o 0,34 zł), podczas gdy jogurty Fruvita staniały o 0,14 zł do 2,37 zł. 

Ale najbardziej zażarta rywalizacja odbywa się między dwoma gigantami polskiego rynku dyskontów w innych kategoriach. 

- Największa rywalizacja promocyjna toczy się w kategorii masła, mleka i pieluch - jeśli produkt trafia na promocję w Biedronce, w identycznej cenie pojawia się też w Lidlu. Rywalizacja jest tak zacięta, że ceny potrafią być zmieniane nawet po wydaniu gazetki. Natomiast w kategoriach o szerokim wyborze, jak jogurty czy wędliny, co tydzień w promocji jest przynajmniej jeden produkt marki własnej - powiedziała Magdalena Garus z Listonic. 

Ceny masła w Biedronce i Lidlu są niemal identyczne - średnio kosztuje ono 5,46 zł w Lidlu i 5,36 w Biedronce. Co oznacza, przy okazji, że akurat masło drożało szybciej w Biedronce (o blisko 2 zł) niż w Lidlu (o 1,6 zł). 

REKLAMA

W kategorii napojów roślinnych kierowanych do wegan i wegetarian marka Lidla drożała z średnio 5,04 do 5,62, podczas gdy marka Biedronki trzymała średni poziom 4,62 zł. A jednak to Lidl wyprzedził w tym roku Biedronkę w popularności wegańskiej marki. Może to świadczyć np. o mniejszej wrażliwości cenowej klientów Lidla. 

Dania gotowe - Lidl wygrywa różnorodnością?

Z danych pochodzących z list zakupowych i paragonów wynika, że marka dań gotowych Lidla, Chef Select, nadal zyskuje szybko na popularności, choć biedronkowe Nasze Smaki zaczynają nadrabiać dystans. Na listach zakupów lidlowa marka pojawia się jednak wciąż 1,5 razy częściej niż biedronkowa. 

Może to wynikać z różnic w podejściu obu sieci do dań gotowych. Biedronka skupia się bowiem przede wszystkim na ofercie kuchni polskiej (pojawiły się np. gołąbki), a Lidl stawia na ofertę kuchni całego świata - np. pierożków gyoza (Japonia) czy pad thai (Tajlandia). 

🏭 Czym jest "marka własna" i dlaczego jest tańsza?

"Pilos" w Lidlu czy "Mleczna Dolina" w Biedronce to tzw. marki własne. To produkty wytwarzane na specjalne zamówienie sieci handlowej, która sprzedaje je pod własną nazwą. Dlaczego są zazwyczaj tańsze?

REKLAMA

Oszczędność na marketingu: Sieć nie musi wydawać milionów na reklamę i budowanie świadomości marki od zera, tak jak robią to duzi, globalni producenci.

Oszczędność na dystrybucji: Produkt trafia prosto z fabryki na półkę w sklepach jednej sieci, co znacząco obniża koszty logistyki.

Ta sama fabryka, inna etykieta: Często te same, renomowane fabryki produkują zarówno znane, drogie marki, jak i – na zlecenie dyskontów – ich tańsze odpowiedniki pod marką własną, utrzymując podobne standardy jakości.

Pieluchy - zażarta walka o malejące zainteresowanie

W kategorii pieluszek obie sieci bardzo aktywnie walczą na promocje. Regularnie oferują zniżki na wybrane warianty, niemal co tydzień pojawiają się też oferty z drugim opakowaniem za pół ceny. A już hitem są jednodniowe promocje 1+1 gratis. 

Każda promocja jednej sieci natychmiast powoduje zaciekły kontratak podobną ofertą ze strony drugiej. 

Ta zażarta walka odbywa się, pomimo faktu że Listonic obserwuje malejące zainteresowanie zarówno liderującą marką Dada z Biedronki, jak i lidlowymi pieluszkami Lupilu. Popularność Dady spadła od poprzedniego rankingu o 13,4 proc., a Lupilu o 13,2 proc.

Co oczywiście może mieć związek z malejącym przyrostem naturalnym w Polsce. Mniej dzieci siłą rzeczy równa się mniejszej sprzedaży pieluszek. 

REKLAMA

Walka Biedronki z Lidlem to nieustanny pojedynek o portfel polskiego konsumenta. Choć w tym starciu marek własnych Biedronka zdobywa lekką przewagę, to największym wygranym pozostaje świadomy klient, który potrafi wykorzystać tę rywalizację do własnych oszczędności.

Czytaj także: 

Źródło: PolskieRadio24.pl/Andrzej Mandel/k

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej