Polska zniczową potęgą. Ale po piętach depcze już azjatycki tygrys
W produkcji i eksporcie zniczy na światowe rynki Polskę wyprzedzają na razie tylko Chiny. Ale ta sytuacja może się zmienić, bo polscy eksporterzy czują już na plecach oddech konkurencji z Azji Południowo-Wschodniej
2025-10-28, 10:25
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Polska jest drugim największym eksporterem zniczy na świecie. Udział polskich producentów w światowym rynku to 16,2 proc., a wartość eksportu to 727 mln euro
- Największym eksporterem są Chiny, które mają 21 proc. udziału w rynku z eksportem wartym 946 mln euro. Trzecie miejsce zajął Wietnam z 16,1 proc. udziału przy eksporcie za 718 mln euro
- Polskie znicze trafiają głównie na rynki Unii Europejskiej, a niemal jedna trzecia do Niemiec
Zniczowe mocarstwo
Zbliżający się 1 listopada to nie tylko moment na zadumę i zapalenie znicza na grobach bliskich. To także czas wytężonej pracy producentów i sprzedawców zniczy. A Polska jest w produkcji zniczy jedną z największych światowych potęg.
W 2024 roku, jak wynika z informacji do których dotarł dziennik "Rzeczpospolita", udział Polski w światowym rynku zniczy wyniósł 16,2 proc. Eksport wart był 727 mln euro (ok. 3,07 mld złotych). Dało to Polsce drugie miejsce wśród eksporterów.
Z czego robi się znicze i dlaczego tak długo płoną?
Tradycyjny znicz składa się z kilku kluczowych elementów, które ewoluowały przez lata.
Pojemnik
Najczęściej szklany, aby chronić płomień przed wiatrem i deszczem.
Spotyka się też pojemniki plastikowe lub ceramiczne.
Paliwo
Kiedyś głównie parafina (z ropy naftowej).
Dziś popularne są wkłady olejowe (mieszanki olejów i parafiny) lub tłuszczowe.
Coraz częściej używa się też zniczy LED na baterie.
Knot
Zazwyczaj bawełniany.
Jego grubość jest precyzyjnie dobierana do rodzaju paliwa i wielkości znicza, aby zapewnić równe spalanie.
Sekret długiego palenia
Długi czas palenia (nawet kilka dni) to zasługa nowoczesnych mieszanek olejowych i tłuszczowych, które spalają się znacznie wolniej niż czysta parafina.
Największym eksporterem są Chiny. Producenci z Państwa Środka sprzedali na świecie znicze o wartości 946 mln euro i wywalczyli tym samym 21 proc. udziału w rynku.
Wietnam dogania Polskę
Polscy producenci mają jednak powody do niepokoju. Na rynku zniczy coraz mocniej rozpychają się bowiem producenci z Wietnamu, którzy chcą odzyskać swoją pozycję. Sprzedaż zniczy z Azji Południowo-Wschodniej wzrosła do 718 mln euro i dało to Wietnamowi 16,1 proc. udziału w rynku. Z danych "Rz" wynika, że wietnamski eksport wzrósł w 2024 aż o 62 proc.
Tymczasem polski eksport zniczy uległ stagnacji, a nawet lekkiemu spadkowi. W 2023 wartość eksportu wyniosła bowiem ok. 3,3 mld złotych.
Poradnik. Jak wybrać dobry znicz, który nie zgaśnie po godzinie?
Stoisz przed półką pełną zniczy? Na co zwrócić uwagę?
Czas palenia
To kluczowa informacja na etykiecie. Wkłady olejowe/tłuszczowe palą się najdłużej (np. 72h, 96h). Parafinowe – krócej.
Zwróć uwagę, czy czas podano dla optymalnych warunków.
Waga wkładu
Im cięższy wkład (więcej paliwa), tym dłużej powinien płonąć (przy tym samym typie paliwa).
Jakość wykonania
Sprawdź, czy szkło nie ma pęknięć, czy knot jest prosty i dobrze osadzony.
Znicze "no-name" bywają gorszej jakości.
Ochrona przed wiatrem
Wyższe, zabudowane znicze lepiej chronią płomień.
Zwróć uwagę na "kapturek" – czy ma otwory wentylacyjne.
Eksport podstawą branży świec i zniczy
Z eksportu pochodzi ponad 64 proc. przychodów branży zniczowej i świecowej. Największy udział w eksporcie ma ten do Niemiec - tam wędruje niemal dokładnie jedna trzecia zniczy. Polscy producenci w 2024 roku sprzedali tam znicze za 240,1 mln euro.
Dużym zainteresowaniem polskie znicze cieszą się też w Holandii (68,4 mln euro eksportu) czy w Rumunii (50,5 mln euro).
W samej Polsce rynek zniczy jest ściśle sezonowy. Aż 65 proc. sprzedaży przypada na okolice 1 listopada. Równocześnie jest on także stabilny, bo co roku sprzedaje się ok. 300 mln zniczy i wkładów do nich, a z dymem idzie w ten sposób ok. 1 mld złotych.
Dlaczego Wietnam rośnie tak szybko? Taniej nie znaczy gorzej?
Dynamiczny wzrost eksportu (np. zniczy) z Wietnamu wynika z kilku czynników typowych dla azjatyckich "tygrysów".
Niższe koszty pracy
Pozwalają oferować produkty po bardzo konkurencyjnych cenach.
Duże moce produkcyjne
Azjatyckie fabryki często działają na ogromną skalę.
Inwestycje w technologię
Wietnam (podobnie jak wcześniej Chiny) inwestuje w nowoczesne linie produkcyjne, poprawiając jakość.
Globalne łańcuchy dostaw
Azjatyccy producenci mają doświadczenie w obsłudze rynków eksportowych na całym świecie.
Wniosek
Choć polskie znicze wciąż wygrywają designem i jakością, presja cenowa ze strony Wietnamu będzie coraz silniejsza, zwłaszcza w segmencie prostszych, masowych produktów.
Co ciekawe, mimo rosnącej popularności najróżniejszych świec zapachowych i ozdobnych, znicze stanowią ok. 70-80 proc. produkcji całej branży zniczowo-świecowej.
Czytaj także:
StartFragment
- Polska liderem w produkcji zniczy. "Jakość i estetyka"
- Ciepło z Polski. Ukrainiec wytwarza świeczki okopowe dzięki wsparciu Polaków
StartFragment
Źródło: Rzeczpospolita/Andrzej Mandel