Polacy narzekają na sklepy, a sami to robią. Nowa świąteczna tradycja?
Polacy narzekają na świąteczne reklamy w listopadzie i pomstują na wystawy świątecznych produktów pojawiające się w sklepach w październiku. A co robią sami? Kupują prezenty na długo przed 24 grudnia.
2025-11-05, 10:28
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Niemal co trzeci Polak zakupy związane z Bożym Narodzeniem robi już w listopadzie. Wielu polskich konsumentów potrafi je robić nawet wcześniej, bo wrześniu
- Równocześnie ponad 60 proc. badanych uważa, że reklamy świąteczne pojawiają się zbyt wcześnie
- Kobiety częściej kupują prezenty z dużym wyprzedzeniem, mężczyźni raczej zostawiają to "na ostatnią chwilę"
Jedna trzecia Polaków kupuje prezenty z wyprzedzeniem
Blisko co trzeci Polak zakupy związane ze świętami Bożego Narodzenia robi w listopadzie - wynika z badania "Polaków portfel własny: E-commerce od święta". Jednocześnie ponad 60 proc. badanych uważa, że reklamy związane ze świętami pojawiają się za wcześnie.
Z raportu sporządzonego na zlecenie Santander Consumer Banku wynika, że blisko połowa (48 proc.) Polaków planuje z wyprzedzeniem niektóre świąteczne wydatki, np. prezenty, a 14 proc. szczegółowo planuje wszystkie zakupy z tej okazji. Natomiast 33 proc. robi zakupy spontanicznie, bez wcześniejszych przygotowań – częściej postępują tak mężczyźni (36 proc.) niż kobiety (30 proc.).
Dwóch na pięciu respondentów świąteczne zakupy rozpoczyna na początku ostatniego miesiąca roku, między 1 a 15 grudnia, a 29 proc. - już w listopadzie. Co dziesiąty ankietowany stwierdził, że nie wie kiedy, bo tego nie planuje, natomiast 9 proc. zadeklarowało, że zaczyna zakupy na święta Bożego Narodzenia na ostatnią chwilę. Na przygotowania w październiku wskazało 7 proc. respondentów, a we wrześniu lub wcześniej - 1 proc.
Świąteczne reklamy są zbyt wcześnie - w tym Polacy są zgodni
Ponad dwie trzecie (67 proc.) badanych wskazało, że treści dotyczące świąt - zarówno w formie reklam, jak i kolekcji w sklepach stacjonarnych - wkraczają na rynek przedwcześnie. Jedna piąta ankietowanych stwierdziła, że pojawiają się w odpowiednim czasie, a dla 3 proc. są zbyt późno. Natomiast 6 proc. nie zwraca na nie uwagi.
"Widzimy, że tryb przygotowań do świąt w społeczeństwie jest dość mocno zróżnicowany. Przykładowo, aż 43 proc. kobiet deklaruje, że rozpoczyna zakupy na tę okazję we wrześniu, październiku lub listopadzie, czyli z dużym wyprzedzeniem. Wśród mężczyzn na te odpowiedzi wskazało 31 proc. Panowie z kolei wyraźnie częściej zaczynają je w grudniu lub na ostatnią chwilę – 55 proc., wobec 43 proc. wśród Pań" - podkreślił, cytowany w informacji, Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.
Prezenty kupuje się w internecie
Badani zostali zapytani też o to, co najczęściej kupują w internecie przed świętami Bożego Narodzenia. Najczęściej wymieniano prezenty, które wskazało 70 proc. badanych. Następne w kolejności były: dekoracje i ozdoby świąteczne (32 proc.) oraz ubrania i dodatki (29 proc.). Artykuły spożywcze wymieniło 14 proc. uczestników badania, a 12 proc. - chemię domową; 11 proc. przyznało, że nie kupuje online nic na święta - biorąc pod uwagę fakt, że badanie było przeprowadzane wśród osób robiących zakupy online, to duży odsetek.
Dla 41 proc. ankietowanych decydującym czynnikiem przekonującym ich do zakupów świątecznych online jest brak konieczności stania w kolejkach i unikanie tłumów, a 39 proc. wskazało na wygodę dostawy zakupów prosto do domu lub automatu paczkowego. Na trzecim miejscu były niższe ceny i promocje w sieci, które wskazało 36 proc. respondentów.
Niemal co trzeci Polak (30 proc.) stwierdził, że w sieci nie ogranicza go czas i godziny otwarcia sklepów, a 28 proc. odpowiedziało, że e-commerce gwarantuje większy wybór i dostępność produktów. Na możliwość szybkiego i łatwego porównania ofert zwróciło uwagę 19 proc. badanych. Ankietowani przyznali też, że online mają możliwość zakupu unikatowych, rzadko spotykanych produktów – uważa tak 16 proc. uczestników badania.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięło udział 1005 dorosłych Polaków robiących zakupy online.
Czytaj także:
StartFragment
- AI pomoże w upolowaniu okazji na Allegro. Można już zgłaszać się po asystenta
- Polacy w czołówce e-zakupów. E-sklepy nad Wisłą szybko rosną
- Gdzie Polacy wyjadą na Boże Narodzenie? Te kierunki biją rekordy popularności
StartFragment
Źródło: PAP/Andrzej Mandel