Skórzana tapicerka i 285 koni. Takimi limuzynami będą jeździć ludzie prezydenta

Miały być ekologiczne hybrydy, będą potężne limuzyny z silnikami minimum 1.9 litra i mocą prawie 300 koni. Tuż przed finałem przetargu w Kancelarii Prezydenta z wymagań zniknął kluczowy zapis o emisji spalin. Podatnicy zapłacą za ten luksus 2 miliony złotych. Sprawdzamy, jakimi autami będą jeździć prezydenccy ministrowie.

2025-12-08, 12:40

Skórzana tapicerka i 285 koni. Takimi limuzynami będą jeździć ludzie prezydenta
Karol Nawrocki w limuzynie. Foto: PAP/Piotr Nowak

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Za wynajem 8 limuzyn na 3 lata Kancelaria Prezydenta zapłaci 2 mln złotych
  • Z wymagań dla aut zniknęły wyśrubowane normy emisji spalin preferujące hybrydy plug-in klasy premium 
  • Pojazdy będą przeznaczone przede wszystkim dla prezydenckich ministrów

Znikające wymagania przetargowe

Po wygranych przez Karola Nawrockiego wyborach do planu wydatków Kancelarii Prezydenta dodano nowy wydatek - ponad 2 mln zł na wynajem nowych limuzyn. Urzędnicy KPRP wyjaśniali wtedy, że kończy się umowa wynajmu obecnych i trzeba podpisać nową. 

Kilka tygodni później kwota przetargu wzrosła do 3,8 mln złotych, a w dokumentach pojawiły się dodatkowe wymagania. Wśród nich był i wymóg dotyczący emisji spalin, a dokładniej dwutlenku węgla, ustalający maksimum na 50 gramów/km. Preferowałoby to limuzyny marki premium takie jak Volvo S90, czy BMW 5. 

Okazuje się jednak, że wymóg ten ostatecznie zniknął. A w przetargu wpłynęła tylko jedna oferta na 1,9 mln złotych. 

Jakie są wymogi dla limuzyn w Kancelarii Prezydenta?

Auta, którymi mają się poruszać przede wszystkim prezydenccy ministrowie, muszą spełniać liczne wymogi. 

Flota prezydenta RP (Grudzień 2025)

Czym jeździ głowa państwa i dlaczego te samochody to "jeżdżące fortece"?

Czym jeździ prezydent?

Pojazdy pancerne prowadzone przez funkcjonariuszy SOP:

🆕 BMW Serii 7 Protection: Najnowszy nabytek (2025). "Jeżdżąca forteca" na bazie nowej serii 7.

🛡️ Mercedes-Maybach S 600 Guard: Do niedawna główna limuzyna. Jeden z najlepiej opancerzonych samochodów cywilnych na świecie.

🚔 Eskorta: SUV-y (BMW X5, Audi Q7, Range Rover) oraz starsze modele limuzyn.

Co kryje się pod karoserią?

Z zewnątrz wyglądają jak seryjne modele (dyskretna ochrona), ale to zupełnie inne maszyny:

🧱
Pancerz (VR9/VR10): Specjalna stal, tytan, włókna aramidowe. Wytrzymuje ostrzał z karabinów i wybuchy granatów.
🪟
Pancerne szyby: Kilka centymetrów grubości (szkło + poliwęglan). Bardzo ciężkie, nie otwierają się.
💨
System podtrzymywania życia: Własny zapas tlenu i hermetyczna kabina na wypadek ataku chemicznego/gazowego.
🛞
Opony Run-flat: Wzmocnione kevlarem. Jazda do 80 km/h nawet po przebiciu.
🔥
Moc i gadżety: Silnik V12 (>500 KM) by uciągnąć 4-5 ton. Systemy gaśnicze, pirotechniczne wypychanie drzwi, ukryte sygnały.

Ile to kosztuje? (Szacunki)

Pancerna limuzyna VIP 2,5 – 4 mln zł
Samochód ochrony (SUV) 400 – 600 tys. zł
Standardowa limuzyna (minister) 300 – 500 tys. zł

Minimalna moc to 210 kW (285,6 KM), a pojemność silnika to 1,9. Muszą mieć napęd na cztery koła, minimum 7-stopniową automatyczną skrzynię biegów i koniecznie skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym. 

Pojazdy muszą być też wyposażone w najważniejsze elementy zapewniające bezpieczeństwo - od ABS po boczne poduszki powietrzne. Wszystkie te rzeczy są już od dawna w standardzie klasy premium, a nawet niższych. 

Choć formalnie limuzyny te można spokojnie nazywać "prezydenckimi", to sam prezydent raczej nie będzie nimi transportowany. Zgodnie z wymogami przetargu nie są one opancerzone. 

Kwota 1,9 mln złotych spokojnie pokryje wynajęcie na 3 lata 8 pojazdów klasy premium. Na razie marka pojazdów nie została ujawniona. Przetarg wygrała spółka Express z Krakowa zajmująca się krótko i długoterminowym wynajmem samochodów. 

Czytaj także: 

Źródło: Fakt/PolskieRadio24.pl/Andrzej Mandel

Polecane

Wróć do strony głównej