PKP Intercity chce kupić 63 lokomotywy dużych prędkości. Przetarg wywołał duże zainteresowanie firm z całego świata

2021-08-21, 12:30

PKP Intercity chce kupić 63 lokomotywy dużych prędkości. Przetarg wywołał duże zainteresowanie firm z całego świata
Lokomotywa wodorowa PESA.Foto: PESA/ mat.prasowe/twitter

Siedem firm polskich i zagranicznych jest zainteresowanych wzięciem udziału w przetargu na dostawy dla PKP Intercity 63 lokomotyw elektrycznych, które będą mogły rozwijać prędkość maksymalną nie mniejszą niż 200 km na godzinę, na trasach polskich i innych krajów - poinformowała kolejowa spółka-córka, z grupy PKP.

Z polskich spółek nowe lokomotywy chce dostarczyć Newag, konsorcjum w składzie Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki” Spółka Akcyjna, a także konsorcjum, w którego skład wchodzi H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych oraz chiński producent lokomotyw CRRC DATONG Co.Ltd.

Chęć udziału w przetargu na dostawę lokomotyw wyraziło też niemieckie konsorcjum w składzie Vossloh Locomotives GmbH, a także chińska firma CRRC Zhuzhou Locomotive Co.Ltd. oraz kanadyjskie konsorcjum w składzie Bombardier Transportation Polska oraz Bombardier Transportation GmbH, niemieckie konsorcjum w składzie Siemens Mobility Sp. z o.o. i Siemens Mobility GmbH. Lokomotywy chce też dostarczyć spółka Patentes Talgo SL.

Rozstrzygnięcie w marcu 2022 roku

"Kolejne etapy postępowania to badanie wniosków, następnie dialog z wykonawcami i zaproszenie do składania ofert planowane na okres od września do listopada 2021, składanie ofert do stycznia 2022 i rozstrzygnięcie postępowania - to marzec 2022 roku" - informuje PKP Intercity.

Spółka zaznacza jednocześnie, że harmonogram ma charakter ramowy i może ulec zmianie w zależności od faktycznego przebiegu postępowania i ewentualnych procedur odwoławczych.


Powiązany Artykuł

Pociąg ELF z zakładów PESA Bydgoszcz
W tym roku PKP Intercity kupi nowy tabor za pieniądze z EBI. Wiemy o jakie sumy chodzi

Lokomotywy wielkich prędkości


Istniejąca od 20 lat firma PKP Intercity informowała na początku czerwca 2021 roku, że zakup 63 lokomotyw wraz ze świadczeniem usługi utrzymania technicznego pojazdów będzie jednym z największych projektów taborowych w historii spółki. W ramach zamówienia przewidziano ponadto prawo opcji, w ramach którego PKP Intercity będzie mogło zamówić jeszcze 32 dodatkowe lokomotywy.

Spółka PKP Intercity chce, aby nowe lokomotywy mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał bowiem uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.


PR24/PAP/sw


Polecane

Wróć do strony głównej