E-administracja będzie rozwijana. SMS przypomni o ważnych urzędowych zdarzeniach
- Będziemy rozwijać system informowania obywateli przez SMS o ważnych zdarzeniach przy e-usługach, np. upływie terminu ważności paszportu, w tym celu chcemy też zmienić sposób rozliczania z operatorami telekomunikacyjnymi - poinformował sekretarz stanu w KPRM Janusz Cieszyński.
2021-11-17, 13:44
Janusz Cieszyński odpowiadał w środę w Sejmie na pytania posłów dotyczące elektronicznych rozwiązań dla obywateli, m.in. o możliwość przypominania o zbliżającym się upływie terminu ważności paszportu, by można było odpowiednio wcześnie wyrobić nowy dokument. Jak poinformował, rząd ma plan upowszechnienia elektronicznej formy komunikacji z obywatelem.
Powiązany Artykuł
E-usługi stają się codziennością. Pozwalają zweryfikować dane samochodu, autobusu oraz punkty karne kierowcy
- Wydatki na SMS-y w ramach e-usług państwowych rosną. To świadczy o tym, że Polacy korzystają z e-usług i warto podziałać na rzecz tego, by skorzystać z możliwości informowania o jakiś ważnych zdarzeniach, jak wygasający termin paszportu - powiedział.
Dodał, że rząd chce zaproponować operatorom telekomunikacyjnym zmianę formuły rozliczania za tę komunikację, tak aby była ona zależna tylko od liczby abonentów, którzy mają taką możliwość, a nie od tego, ile wiadomości jest wysłanych.
Koszt wysyłki ogranicza rozwój usług
W ocenie sekretarz stanu infrastruktura do wysyłania SMS-ów w większości wypadków już się zamortyzowała, a koszt wysłania kolejnych wiadomości zazwyczaj jest bliski zera.
REKLAMA
- Dlatego uważamy, że to jest dobry pomysł, dobry kierunek, żeby dążyć w stronę spopularyzowania tych usług - ocenił.
Zaznaczył, że chodzi przy tym o to, żeby zmienić sposób rozliczania z operatorami, aby państwo w mniejszym stopniu musiało patrzeć na koszt wysyłki tych wiadomości, który ogranicza rozwój usług. Jak wskazał, umożliwi to tworzenie takich rozwiązań, jak na przykład zawiadamianie o upływie terminu ważności paszportu.
Janusz Cieszyński podkreślał również, że rośnie wykorzystanie e-usług przez obywateli. Jak mówił, w tej chwili ponad 13 mln obywateli korzysta z profilu zaufanego, który umożliwia potwierdzanie tożsamości w e-administracji, a zainteresowanie nim ciągle rośnie.
- Jest szansa, że dobijemy do 5 mln nowych użytkowników w 2021 r. - powiedział.
REKLAMA
Z mObywatela korzysta 6 mln osób
Opisując aplikację mObywatel, która jest dostępna dzięki profilowi zaufanemu i stanowi rodzaj elektronicznego portfela na dokumenty, poinformował, iż korzysta z niej obecnie ok. 6 mln osób. Wskazał, iż mObywatel zawiera m.in. dowód tożsamości, prawo jazdy, dowód rejestracyjny czy certyfikat Covid.
- Mamy dość ambitne plany, jeśli chodzi o rozwój tej aplikacji tak, żeby ona bardziej niż ten cyfrowy portfel przypominała aplikację transakcyjną, taką jak w bankowości elektronicznej, czyli żeby ten proces można było od A do Z zrealizować w ramach tej aplikacji mobilnej - powiedział sekretarz stanu w KPRM.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA