Sankcje pogrążają Rosję. Maersk odmówił przewozu kontenerów, Francja zapowiedziała totalną wojnę gospodarczą

2022-03-01, 11:30

Sankcje pogrążają Rosję. Maersk odmówił przewozu kontenerów, Francja zapowiedziała totalną wojnę gospodarczą
W Porcie Gdynia w 2021 roku przeładowano ogółem 26,7 mln ton ładunków.Foto: Shutterstock/Avigator Fortuner

Rosyjska agresja na Ukrainę oraz zachodnie sankcje doprowadziły w Rosji do bezprecedensowego wzrostu zapotrzebowania na gotówkę - poinformowało we wtorek PKO Research. Od 24 lutego Rosjanie najprawdopodobniej wypłacili ok. 1,8 bln rubli, czyli ok. 18 mld dol.

Na Rosję zostały nałożone sankcje za napaść na Ukrainę. Wśród sankcji znalazło się zamrożenie aktywów Banku Rosji na Zachodzie, co oznacza, że instytucja ta straciła możliwość dysponowania połową zgromadzonych środków, wynoszących 630,2 mld dolarów. Część banków rosyjskich została odłączona do systemu SWIFT, służącego do płatności międzynarodowych, a także uniemożliwiono im dokonywanie operacji finansowych w głównych walutach światowych.

Korea Południowa wstrzymała transakcje

Rząd Korei Płd. ogłosił we wtorek, że wstrzyma transakcje z siedmioma dużymi rosyjskimi bankami i ich oddziałami w ramach międzynarodowych sankcji nakładanych na Rosję za jej napaść na Ukrainę – przekazała agencja Yonhap.

Wstrzymanie transakcji dotyczy rosyjskich banków Sbierbank, VEB, PSB, VTB, Otkrytije, Nowikom i Sowkom, a także ich filii, które objęte są sankcjami amerykańskimi - podała agencja Reutera, powołując się południowokoreańskie ministerstwo finansów.

Władze w Seulu zalecają również obywatelom i instytucjom finansowym, aby wstrzymały swoje inwestycje w rosyjskie obligacje skarbowe emitowane po 2 marca - napisał Yonhap.

Rząd Korei Płd. ogłosił wcześniej, że przyłącza się do inicjatywy odcięcia wybranych rosyjskich banków od systemu SWIFT i wprowadzi te sankcje w życie, gdy tylko UE ogłosi konkretny plan działania. Władze zapowiedziały też kontrole eksportu do Rosji strategicznych materiałów, w tym urządzeń elektronicznych i półprzewodników.

Francja zapowiedziała wojnę totalną

Poprzez sankcje nałożone na Rosję w odpowiedzi na jej inwazję na Ukrainę Zachód spowoduje "załamanie rosyjskiej gospodarki", "gospodarczą wojnę totalną" - powiedział we wtorek na antenie radia France Info minister gospodarki i finansów Francji Bruno Le Maire.

- Zapewnimy Rosji gospodarczą i finansową wojnę totalną. Odczuje ją (prezydent Rosji) Władimir Putin, jego rząd, w niemniejszym stopniu odczują je także (zwykli) Rosjanie. Bierzemy na cel serce rosyjskiego systemu (gospodarczego), Putina i oligarchów (...) - mówił szef francuskiego resortu.

Maersk wstrzymał kontenery

Maersk wstrzymuje wszystkie kontenerowce płynące do Rosji - podał we wtorek Reuters. Wyjątek stanowi transport artykułów spożywczych, medycznych i humanitarnych.

"Operator kontenerowców Maersk czasowo wstrzymuje swoją flotę kursujące do Rosji ramach sankcji wprowadzone przez Zachód" - napisał Reuters.

"Posunięcie to jest następstwem podobnych decyzji podjętych przez Ocean Network Express (ONE) z siedzibą w Singapurze, niemiecki Hapag Lloyd oraz szwajcarską grupę żeglugową MSC" - wskazała agencja.

Jak dowiedział się Reuters, decyzja o zawieszeniu, dotycząca wszystkich rosyjskich portów, nie obejmie jednak artykułów spożywczych, medycznych i humanitarnych".

Oświadczenie Maerska

"Ponieważ sankcje mają już bezpośredni i pośredni wpływ na stabilność i bezpieczeństwo naszych operacji, nowe rezerwacje Maersk w żegludze oceanicznej i śródlądowej do i z Rosji zostaną tymczasowo zawieszone" - podał Maersk w oświadczeniu cytowanym przez Reutersa.

Według Reutersa, "firma obsługuje trasy żeglugi kontenerowej do Sankt Petersburga i Kaliningradu na Morzu Bałtyckim, Noworosyjska na Morzu Czarnym oraz do Władywostoku i Wostocznego na wschodnim wybrzeżu Rosji".

"Maersk posiada 31 proc. udziałów w rosyjskim operatorze portowym Global Ports, który zarządza sześcioma terminalami w Rosji i dwoma w Finlandii. Udziałowcami Global Ports są również rosyjski państwowy koncern nuklearny Rosatom oraz rosyjski biznesmen Sergey Shiskarev" - podała agencja.

"Wraz z Global Ports analizujemy, w jaki sposób dostosować się do stale zmieniających się sankcji i restrykcji oraz przygotowujemy możliwe kolejne kroki" - przekazał Maersk Reutersowi.

A.P. Møller-Mærsk A/S to duński koncern bardziej znany jako Maersk. Prowadzi działalność w różnych sektorach biznesu, głównie w ramach transportu i energii. Jest jednym z największych operatorów kontenerowych. Ma siedzibę w Kopenhadze, swoje filie i oddziały ma w ponad 135 krajach. Główne segmenty firmy to żegluga kontenerowa oraz działania z nią powiązane, obsługuje m.in terminale tankowców i transport paliw.


  • Czytaj także:

Skokowy wzrost cen zbóż na rynkach. Ukraina jest ich znaczącym eksporterem

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej