UOKiK stawia zarzuty jednemu z operatorów telekomunikacyjnych. Chodzi o dodatkowe usługi

2022-06-08, 12:04

UOKiK stawia zarzuty jednemu z operatorów telekomunikacyjnych. Chodzi o dodatkowe usługi
Będzie rozwijane to, co już zostało wprowadzone, np. e-wizyty, e-wnioski, ale także będzie więcej mobilnych aplikacji dla osób w średnim wieku czy młodych - mówiła prezes ZUS o przyszłości PUE.Foto: Shutterstock/Undrey

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec operatora telekomunikacyjnego Vectra. Zarzut dotyczy usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", którą przed 11 maja 2020 r. firma automatycznie uruchamiała w przypadku części ofert promocyjnych, nie pytając konsumentów o zgodę.

"Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wobec spółki Vectra świadczącej m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Zarzut dotyczy usługi dodatkowej "Bezpieczny Internet", którą przed 11 maja 2020 r. firma automatycznie uruchamiała w przypadku części ofert promocyjnych, nie pytając konsumentów o zgodę na pobieranie za nią płatności" - napisano w komunikacie.

Jak informuje UOKiK, przez pierwszy miesiąc lub dwa usługa była bezpłatna, potem – jeśli konsument nie podjął działań, aby z niej zrezygnować - kosztowała 6,90 zł miesięcznie.

Nie można włączać dodatkowych usług bez zgody

Jak wyjaśnia, cytowany w komunikacie, szef UOKiK Tomasz Chróstny, przedsiębiorca najpóźniej w chwili zawierania umowy musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne świadczenie, czyli w tym przypadku poza abonament.

- Ta zgoda nie może być dorozumiana, musi być jasna i wyraźna. Konsument musi mieć też realny wybór i możliwość odmowy, jeśli proponowana usługa dodatkowa jest mu niepotrzebna - stwierdził Chróstny.


Urząd przypomina, że obowiązek uzyskania zgody przed zawarciem umowy na wszelkie dodatkowe płatności wynika z art. 10 ustawy o prawach konsumenta.

"Tymczasem konsultanci Vectry podczas rozmów sprzedażowych jedynie informowali o usłudze Bezpieczny Internet oraz o tym, że potem można z niej będzie zrezygnować, nie pytali jednak, czy konsumenci są nią zainteresowani. Taka sytuacja miała miejsce, gdy przedstawiane konsumentowi warunki danej oferty przewidywały, że uruchomienie płatnej usługi dodatkowej Bezpieczny Internet było konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych" - napisano w komunikacie.

UOKiK wyjaśnia, że od 11 maja 2020 r. Vectra uruchamia usługę dodatkową Bezpieczny Internet jedynie po uzyskaniu wyraźnej zgody konsumentów, a nowe oferty promocyjne nie uzależniają już możliwości zawarcia umowy od obowiązkowej aktywacji takiej usługi.

Vectra musi odpowiedzieć na zarzuty UOKiK

Prezes UOKiK poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. Propozycje przedstawiane przez spółkę nie rekompensowały konsumentom w wystarczającym stopniu skutków praktyki, dlatego Prezes Urzędu wszczął postępowanie, które może zakończyć się np. zobowiązaniem Vectry do wypłaty rekompensat albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

Czytaj także:


UOKiK przypomina w komunikacie, że Vectra to nie pierwszy przedsiębiorca z branży telekomunikacyjnej, który może odpowiedzieć za pobieranie od konsumentów płatności za usługi dodatkowe aktywowane im bez ich wyraźnej zgody. W ostatnich miesiącach Prezes UOKiK wydał decyzje wobec spółek Netia, P4 (operator sieci Play) oraz Orange Polska, na mocy których muszą one wypłacić rekompensaty poszkodowanym konsumentom.

PolskieRadio24.pl, PAP, UOKiK, md

Polecane

Wróć do strony głównej