PKP PLK inwestuje w infrastrukturę w Zduńskiej Woli. Magistrala Śląsk - Bałtyk zapewni szybszy transport

Jesienią zwiększą się możliwości przewozu towarów na łódzkim odcinku magistrali Śląsk - Bałtyk - przekazała spółka PKP PLK. Poprawę zapewnić mają inwestycje o wartości ok. 580 mln zł w układ torowy, sieć trakcyjną oraz system sterowania na stacji Zduńska Wola Karsznice.

2022-08-22, 12:15

PKP PLK inwestuje w infrastrukturę w Zduńskiej Woli. Magistrala Śląsk - Bałtyk zapewni szybszy transport
Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że zaplanowany do realizacji do 2029 roku program Kolej Plus przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego - kolei.Foto: PKP PLK SA/Twitter

"Przebudowany układ torowy, sieć trakcyjna oraz system sterowania zapewnią lepszą obsługę ciężkich składów. Towary sprawniej pojadą ze Śląska do portów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice o wartości ok. 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - poinformował Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

Z myślą o komforcie obsługi podróżnych

Według inwestora w Zduńskiej Woli Karsznicach przebudowano 16 km torów i 19 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 31 rozjazdów. Do końca września wykonawca planuje przeprowadzić odbiory techniczne nowej infrastruktury, a następnie obiór eksploatacyjny, co pozwoli na wyeliminowanie dotychczasowych ograniczeń prędkości.

Dla pociągów towarowych przejazd przez Zduńską Wolę Karsznice z prędkością 100-120 km/h bez zwolnień oznacza bardziej ekonomiczny przewóz ładunków na trasie Śląsk - Bałtyk. Płynną zmianę kierunku jazdy pociągów z torów głównych zasadniczych na tory główne zapewnią nowe rozjazdy.

Sprawniejsze przejazdy ciężkich składów towarowych w kierunku wschodnim i zachodnim umożliwiają już zmodernizowane w ramach projektu łącznice: nr 542 Zduńska Wola Karsznice - Gajewniki oraz linii 739 Zduńska Wola Karsznice - Zduńska Wola.

REKLAMA



PKP PLK realizują również prace, które mają poprawić komfort obsługi podróżnych na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Na stacjach: Zduńska Wola Karsznice Południowe, Chociw Łaski i Kozuby oraz przystanku Siedlce Łaskie wybudowano nowe, wyższe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Obiekty zyskają antypoślizgową nawierzchnię, ławki oraz linie naprowadzające osoby niewidome i niedowidzące. Perony wyposażone będą w nowe wiaty. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby widać już nowe kładki nad torami dla pieszych wraz z windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wzrośnie przepustowość trasy

Na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice zmodernizowano łącznie 29 km torów i 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdy. Do przebudowy pozostało m.in. 5 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty nad Widawką i Grabią.

Modernizacja umożliwi prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Jak podkreślono w komunikacie, wzrośnie przepustowość trasy i możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.


Jak przekazała spółka, zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Lepszy nadzór nad pociągami zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach.

REKLAMA

Modernizacja łódzkiego odcinka linii kolejowej nr 131 jest realizowana w ramach projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo". Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2023 rok.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej