PKP PLK inwestuje w infrastrukturę w Zduńskiej Woli. Magistrala Śląsk - Bałtyk zapewni szybszy transport
Jesienią zwiększą się możliwości przewozu towarów na łódzkim odcinku magistrali Śląsk - Bałtyk - przekazała spółka PKP PLK. Poprawę zapewnić mają inwestycje o wartości ok. 580 mln zł w układ torowy, sieć trakcyjną oraz system sterowania na stacji Zduńska Wola Karsznice.
2022-08-22, 12:15
"Przebudowany układ torowy, sieć trakcyjna oraz system sterowania zapewnią lepszą obsługę ciężkich składów. Towary sprawniej pojadą ze Śląska do portów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice o wartości ok. 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" - poinformował Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Z myślą o komforcie obsługi podróżnych
Według inwestora w Zduńskiej Woli Karsznicach przebudowano 16 km torów i 19 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 31 rozjazdów. Do końca września wykonawca planuje przeprowadzić odbiory techniczne nowej infrastruktury, a następnie obiór eksploatacyjny, co pozwoli na wyeliminowanie dotychczasowych ograniczeń prędkości.
Dla pociągów towarowych przejazd przez Zduńską Wolę Karsznice z prędkością 100-120 km/h bez zwolnień oznacza bardziej ekonomiczny przewóz ładunków na trasie Śląsk - Bałtyk. Płynną zmianę kierunku jazdy pociągów z torów głównych zasadniczych na tory główne zapewnią nowe rozjazdy.
Sprawniejsze przejazdy ciężkich składów towarowych w kierunku wschodnim i zachodnim umożliwiają już zmodernizowane w ramach projektu łącznice: nr 542 Zduńska Wola Karsznice - Gajewniki oraz linii 739 Zduńska Wola Karsznice - Zduńska Wola.
REKLAMA
PKP PLK realizują również prace, które mają poprawić komfort obsługi podróżnych na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice. Na stacjach: Zduńska Wola Karsznice Południowe, Chociw Łaski i Kozuby oraz przystanku Siedlce Łaskie wybudowano nowe, wyższe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Obiekty zyskają antypoślizgową nawierzchnię, ławki oraz linie naprowadzające osoby niewidome i niedowidzące. Perony wyposażone będą w nowe wiaty. Na stacjach Chociw Łaski i Kozuby widać już nowe kładki nad torami dla pieszych wraz z windami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wzrośnie przepustowość trasy
Na odcinku Rusiec Łódzki - Zduńska Wola Karsznice zmodernizowano łącznie 29 km torów i 37 km sieci trakcyjnej oraz 62 rozjazdy. Do przebudowy pozostało m.in. 5 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty nad Widawką i Grabią.
Modernizacja umożliwi prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Jak podkreślono w komunikacie, wzrośnie przepustowość trasy i możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.
Jak przekazała spółka, zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym, dzięki modernizacji 17 przejazdów. Lepszy nadzór nad pociągami zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zduńskiej Woli Karsznicach.
REKLAMA
Modernizacja łódzkiego odcinka linii kolejowej nr 131 jest realizowana w ramach projektu "Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo". Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85 proc. dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2023 rok.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA