Spada opłacalność leasingu samochodów. Klienci wstrzymują się z podpisywaniem nowych umów
Średnia cena nowego auta wyniosła w sierpniu 153,6 tys. zł i była o 13,9 proc. wyższa r./r. Ale cena zakupu auta wraz z kosztami finansowania (kredyt, leasing) wzrosła o ponad jedną trzecią. Sprawdzamy, jak użytkownicy aut postrzegają leasing w dobie rekordowo drogich samochodów.
2022-10-28, 08:00
"Rzeczpospolita" bazując na wynikach raportu "MotoBarometr 2022. Nastroje w automotive w Europie" poinformowała, że w najbliższych 12 miesiącach nowe auta w Polsce mogą zdrożeć o kolejne 20 procent. "Doroczne badanie wśród menedżerów przemysłu samochodowego w 11 krajach pokazuje, że polscy kierowcy słono zapłacą za wydarzenia, jakie zdemolowały europejski rynek" - zauważył dziennik.
"Ze wzrostem cen samochodów mamy do czynienia od kilku lat, jednak pandemia i wojna mocno go przyspieszyły. Nie możemy też zapomnieć o innych czynnikach, jak unijne regulacje w zakresie emisji spalin, którym muszą sprostać producenci" powiedział w rozmowie "Rzeczpospolitą" członek zarządu Exact Systems Jacek Opala.
Z kolei Dariusz Balcerzyk z Instytutu Samar podkreślił, że "w odniesieniu do średniej ceny sprzedaży w sierpniu 2022 r. na zakup nowego samochodu trzeba było przeznaczyć 33 miesięczne pensje, o dwie więcej niż w styczniu 2018 roku". "Według danych Samaru średnia cena nowego samochodu wyniosła w sierpniu 2022 r. 153,6 tys. zł i była o 13,9 proc. większa niż przed rokiem" - napisano.
Leasing też droższy
"Wynika z tego, że nowe auta zdrożały w rok średnio o 18,7 tys. Ale według jednej z platform sprzedażowych wzrost może być znacznie większy. Jeśli uwzględnić, że w ciągu roku trzymiesięczny WIBOR wzrósł z 0,24 proc., do 7,15 proc., to koszt zakupu auta z finansowaniem (leasing, kredyt) zwiększył się o 47,5 tys. zł, a nie o 18,7 tys. zł, jak wynikałoby z porównania cen katalogowych (obliczenia dla pięcioletniego kredytowania bez wkładu własnego)" - napisała gazeta.
REKLAMA
Natomiast według wyliczeń ekspertów, na które powołuje się dziennik koszt zakupu auta w skali roku może wzrosnąć o 35 procent. "(...) miernikiem wzrostu kosztów zakupu samochodu są również zwiększające się stawki wynajmu (nie dotyczy to opłacanych abonamentów) obrazujące wszystkie wydatki związane z użytkowaniem pojazdu - ubezpieczenia OC/AC, serwisowania, wymiany opon, z wyjątkiem paliwa" - dodała "Rz".
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania o wartości 42 mld zł. Niższa podaż samochodów, szczególnie tych osobowych oraz wysokie stopy procentowe oraz sprawiają, że przedsiębiorcy wstrzymują się z decyzjami o nowych umowach leasingu. Także te obecne są dla nich coraz trudniejsze w utrzymaniu.
Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro- i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, którzy mają obecnie 70,7% udział w strukturze klientów firm leasingowych. Największą (50,6 proc.) grupą klientów są mikrofirmy (klienci o obrotach do 5 mln zł). Klienci o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią 20,1 proc., 28,3 proc. wynosi udział firm o obrotach powyżej 20 mln zł.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ Rzeczpospolita/ mib
REKLAMA
REKLAMA