Największy przetarg w historii PKP Intercity. Nowe wagony zasilą tabor przewoźnika

2022-11-04, 12:17

Największy przetarg w historii PKP Intercity. Nowe wagony zasilą tabor przewoźnika
Do 2030 r. spółka zainwestuje 27 mld zł w ten sposób, aby z cezurą roku 2030 absolutnie każdy pociąg PKP Intercity składał się albo z nowego składu, albo ze zmodernizowanego do najnowszych standardów.Foto: Shutterstock/Martyn Jandula

PKP Intercity ogłosiło właśnie największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia zasoby przewoźnika powiększą się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwia zakup dodatkowych 150. Kontrakt wprowadzi do oferty PKP Intercity nowy standard designu i komfortu podróżowania.

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową,
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy,
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy,
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami,
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów,
  • 38 wagonów restauracyjnych i 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.

Pojazdy dla kategorii średniej

- Coraz wyższa jakość staje się wyróżnikiem polskiej kolei. Jak pokazuje ostatnia popularność usług PKP Intercity, podróżni wyraźnie dostrzegają te zmiany, dzięki czemu coraz częściej wybierają pociąg jako środek transportu w podróżach długodystansowych. Ten trend jest stabilny, a umocnią go intensywne inwestycje taborowe, które sprawiają, że podróżowanie koleją staje się coraz prostsze i bardziej komfortowe. Nawet 450 nowoczesnych wagonów w nowym designie to milowy krok dla PKP Intercity i polskiej kolei - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

PKP Intercity oczekuje rozpoczęcia ich dostaw w 2025 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej - jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:

  • Warszawa - Poznań - Berlin,
  • Warszawa - Poznań - Szczecin,
  • Gdynia - Warszawa - Katowice - Bohumin - Wiedeń,
  • Przemyśl - Kraków - Katowice - Wrocław - Berlin,
  • Przemyśl - Kraków - Katowice - Wrocław - Poznań - Szczecin,
  • Gdynia - Poznań - Wrocław - Praga,
  • Kraków/Wrocław - Bohumin - Wiedeń.

Nowe podejście do designu

Kolejarze zapowiadają, że zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych.

Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity.

- To niezwykle ważny przetarg i bardzo duży krok w realizacji naszej strategii inwestycyjnej, który odczuwalnie wzmocni nasze możliwości przewozowe. Bieżący rok i rekordowe liczby przewożonych pasażerów dowodzą słuszności strategii i kompleksowych zakupów taboru. Popularność podróży koleją rośnie w Polsce bardzo szybko, a naszym zadaniem jest oferować pasażerom coraz wyższą jakość usług. Do tego przyczyni się także design wagonów, który będzie nową jakością na polskich torach i z pewnością przekona do kolei kolejnych podróżnych. Bardzo mocno zmieniamy podejście do projektowania przestrzeni dla pasażerów - mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Dodatkowa przestrzeń na bagaż

Nowe wagony będą mogły jechać z prędkością do 200 km/h. Przedstawiciele przewoźnika zapowiadają, że nowy tabor wprowadzi nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. Pociągi zyskają bardziej przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem.

Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają między innymi z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB.

Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny.

Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe.

Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej