Jazda rowerem coraz popularniejsza w polskich miastach. Zima nieco psuje statystyki

2022-11-30, 10:07

Jazda rowerem coraz popularniejsza w polskich miastach. Zima nieco psuje statystyki
Zimowe warunki nie sprzyjają jeździe na rowerze.Foto: shutterstock/Paul Vasarhelyi

Według pomiarów dokonywanych w wybranych miesiącach roku w kilkudziesięciu punktach miasta w Warszawie przyrost liczby rowerzystów w 2022 r. względem zeszłego roku wyniósł 37 proc.

Punkty pomiarowe ustawione na ścieżkach rowerowych pokazują, że ruch jest intensywniejszy w dni robocze niż w weekendy, co oznacza, że rower staje się coraz popularniejszym środkiem dojazdu do pracy, a nie hobby czy ćwiczeniem. Podobne trendy widoczne są w innych dużych miastach, np. we Wrocławiu, Krakowie czy Gdańsku.

Zamiana samochodu na rower ma oczywiste plusy. To m.in. redukcja smogu powodowanego przez spaliny samochodowe, zmniejszenie zagęszczenia ruchu samochodowego (a więc mniejsze korki, szczególnie w godzinach szczytu) czy korzyści dla zdrowia wynikające z aktywności fizycznej. Dodatkową zaletą, istotną szczególnie w tym roku, jest zmniejszanie zużycia paliwa - ważne zarówno z punktu widzenia budżetu gospodarstwa domowego, jak i ekologii.

Zima zła

W raporcie przygotowanym przez PIE analitycy podkreślili, że ruch rowerowy spada drastycznie wraz z nadejściem chłodniejszych miesięcy jesiennych i zimy. Wówczas zaledwie kilkanaście procent rowerzystów utrzymuje aktywność. Dzieje się tak nie tylko w Polsce, ale w większości miast leżących w podobnej strefie klimatycznej. Spadek ten można jednak zredukować, co pozwoli na zachowanie przynajmniej częściowo korzyści płynących z dużego odsetka rowerzystów w miastach.

"Pokazują to przykłady różnych miejscowości w krajach Północy. Choć w tamtejszym klimacie śnieg pada od kilkudziesięciu do nawet 100 dni w roku, to jednak w wielu miastach udaje się utrzymać zimą co najmniej połowę intensywności ruchu rowerowego. Są to np. szwedzkie Lund czy Umea, duńska Kopenhaga czy finlandzkie Oulu i Helsinki. Tam temperatura zaczyna być istotną barierą dopiero przy ok. -15 stopniach Celsjusza. Wyższa temperatura nie jest przeszkodą, gdyż ciało naturalnie rozgrzewa się przy jeździe rowerem, nawet bez ubrań innych niż te, które zwyczajnie zakładamy na siebie zimą.

W Oulu średnio w roku 20 proc. wszystkich przejazdów w mieście odbywa się za pomocą roweru, a zimą ta wartość spada tylko o 8 pkt. proc. (do 12 proc.), co jest wciąż odsetkiem wielokrotnie wyższym, niż wynoszą średnie dla całego roku w wielu europejskich miastach" - napisano w notatce PIE.

Rekomendacje

Doświadczenia z tego typu miejscowości, a także badania m.in. z Kanady nad barierami dla ruchu rowerowego pozwalają sformułować rekomendacje dla działań w miastach sprzyjających utrzymaniu ruchu rowerów na ulicach zimą. Najważniejsze jest odśnieżanie ścieżek rowerowych, tak aby grubość pokrywy śniegu nie przekraczała kilku centymetrów (najlepiej oczywiście, by śniegu na ścieżce nie było w ogóle, co jest jednak niemożliwe w okresach intensywnych opadów) oraz aby śniegu pozbawiona była cała szerokość drogi, a nie wąski pas umożliwiający ruch tylko w jednym kierunku.

Oczywiście odśnieżanie ścieżek rowerowych jest łatwiejsze i skuteczniejsze, gdy taka infrastruktura cechuje się odpowiednią jakością nawierzchni i szerokością, co w wielu miastach Polski może nie mieć miejsca. Efektywność odśnieżania ścieżek jest głównym czynnikiem wpływającym na intensywność ruchu rowerowego zimą.

"Ponieważ jesienią i zimą trudniej rozpoznać, gdzie znajduje się przestrzeń dla pieszych, a gdzie dla rowerzystów (oraz dla samochodów w przypadku ścieżek rowerowych na poziomie ulicy), a malowane na ziemi znaki mogą być zakryte, ułatwieniem są znaki drogowe w formie projekcji z lamp drogowych na powierzchnię drogi (widoczne dobrze nocą). O chęci użycia roweru zimą decydować może także dostępność odpowiednich parkingów. Miejsca do zaparkowania roweru powinny być zadaszone, tak by padający śnieg nie osadzał się na rowerze, co decyduje nie tylko o mniejszym komforcie jazdy, ale może także z czasem powodować uszkodzenia różnych elementów pojazdu" - podsumowało PIE.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PIE/ mib/ kor

Polecane

Wróć do strony głównej