W koreańskim Ulsan PKN Orlen odebrał 2 z 8 zamówionych gazowców. Sprawdziliśmy, jak działa technologia LNG
W nocy (ok. godziny 10.30 czasu lokalnego, 2.30 czasu polskiego) w koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries w Ulsan odbyła się uroczystość chrztu dwóch gazowców, które zostały wybudowane na potrzeby Grupy Orlen. Pierwszy otrzymał imię "Grażyna Gęsicka", natomiast drugi "Lech Kaczyński".
2022-12-14, 08:45
Każdy z gazowców ma możliwość przewozu 174 tysięcy metrów sześciennych LNG. Po regazyfikacji to około 100 milionów metrów sześciennych gazu ziemnego w stanie lotnym - odpowiada to średniemu tygodniowemu zużyciu gazu przez wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce.
Niezależność energetyczna
Ambasador Polski w Korei Południowej Piotr Ostaszewski powiedział, że to istotne wydarzenie dla naszego kraju i zarazem spełnienie wizji prezydenta Lecha Kaczyńskiego dotyczącej niezależności energetycznej.
- Oczywiście będzie to mieć duży wpływ na stosunki polsko-koreańskie, ponieważ nie są to przecież jedyne jednostki, które zamawiamy - jest to początek całego procesu. Po drugie rzeczywiście stajemy się dzięki temu państwem samodzielnym energetycznie - powiedział profesor Piotr Ostaszewski.
Posłuchaj
REKLAMA
PGNiG Supply and Trading z Grupy ORLEN (PST) podpisało umowy czarteru ośmiu wyspecjalizowanych jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Wszystkie statki zostaną wybudowane w stoczniach w Korei specjalnie na potrzeby realizacji umów czarterowych. Firmy z Seulu są światowymi liderami, jeśli chodzi o budowę gazowców (na drugim miejscu są Chiny).
Zgodnie z harmonogramem dwie jednostki wejdą do służby w przyszłym roku, natomiast kolejne dwa statki w 2024 roku. Z kolei w 2025 roku producent dostarczy cztery gazowce.
Technologia LNG
Gaz ziemny bezpośrednio po wydobyciu zawiera zanieczyszczenia w postaci wody i innych płynów. Dlatego, w pierwszej kolejności jest on poddawany procesowi oczyszczania. Gaz przechodzi przez ciąg rur i zbiorników, gdzie grawitacja pomaga oddzielić czysty gaz od innych, cięższych płynów.
Następnie usuwane są pozostałe zanieczyszczenia. Gaz ziemny mieszany jest z rozpuszczalnikiem na bazie wody, który pochłania dwutlenek węgla oraz siarkowodór. W przeciwnym razie substancje te zamarzłyby w procesie chłodzenia gazu. Następnie usuwana jest cała pozostała woda, ponieważ ona również zamarzłaby.
REKLAMA
Ostatecznie lżejsze ciecze z gazu ziemnego, głównie propan i butan, są wyodrębniane do sprzedaży osobno lub wykorzystania jako chłodziwo w dalszym procesie. Odfiltrowane zostają również śladowe ilości rtęci.
Teraz oczyszczony gaz ziemny, głównie metan i etan, jest gotowy do procesu skroplenia. Proces ten odbywa się w wymiennikach ciepła. Płyn chłodzony przez gigantyczne "lodówki" pochłania ciepło z gazu ziemnego. Chłodzi on gaz do minus 162 stopni Celsjusza, zmniejszając jego objętość aż 600-krotnie.
Dzięki temu powstaje bezbarwny, nietoksyczny płyn. Skroplony gaz ziemny, czyli LNG (ang. Liquefied Natural Gas), jest znacznie łatwiejszy do przechowywania lub transportu. Gaz LNG jest przechowywany w odizolowanych zbiornikach aż do momentu załadowania na specjalnie zaprojektowany statek do transportu LNG.
Część LNG jest po transporcie ponownie zmieniana w postać gazową w celu zasilania energią domów oraz przedsiębiorstw. LNG przeznaczony dla transportu jest wyładowywany do zbiorników magazynowych oraz, za pośrednictwem terminali przeładunkowych, dostarczany do małych przewoźników, barek dostawczych, promów, liniowców, kontenerowców i tankowców, a także do portów rzecznych i morskich. Ostatecznie, poprzez rozbudowaną sieć dystrybucji, gaz trafia do finalnych odbiorców.
REKLAMA
- Czytaj także:
Rozpoczyna się budowa trzeciego z ośmiu zamówionych przez PGNiG gazowców
PolskieRadio24.pl/ IAR/ Polskie Radio/ Orlen/ Shell/ mib
kor
REKLAMA