Nowe perony, wiadukt i zmiany w kursowaniu pociągów. Trwa modernizacja dworca Warszawa Zachodnia

2023-03-02, 15:10

Nowe perony, wiadukt i zmiany w kursowaniu pociągów. Trwa modernizacja dworca Warszawa Zachodnia
Trwa modernizacja dworca Warszawa Zachodnia.Foto: twitter/cinea_eu

Kolejarze zakończyli budowę nowego wiaduktu w ramach inwestycji na stacji Warszawa Zachodnia. Dzięki temu z przystanków na tak zwanej linii obwodowej będzie można dojechać między innymi do Radomia, czy Warki. Zmniejszenie częstotliwości kursowania pociągów na linii średnicowej, prace związane z modernizacją dworca Warszawa Zachodnia będą mogły wejść w nową fazę.

Od 12 marca pociągi pojadą po nowym wiadukcie kolejowym wybudowanym w ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej. Obiekt umożliwi bezpośrednie połączenie linii radomskiej z linią obwodową. Zapewnione zostaną sprawne połączenia między Radomiem, Warką i Piasecznem a Modlinem, Legionowem i Wieliszewem.

Nowy wiadukt

Nowy obiekt to konstrukcja kratownicowa o długości 120 metrów, wysokości 16 metrów i wadze 1700 ton. Na wiadukcie są dwa tory i sieć trakcyjna.

Zamontowany został dodatkowy rozjazd, który zwiększa przepustowość stacji i możliwości połączeń od strony linii radomskiej. Jego budowa odbywała się etapami. Najpierw obok toru powstała konstrukcja wiaduktu, która potem została nasunięta na betonowe elementy starego wiaduktu "skrzynkowego".

Na koniec betonowe elementy zostały usunięte, a na wiadukcie ułożono tory i sieć trakcyjną. Końcowym etapem tej części inwestycji były próby obciążeniowe. Prace - przy odpowiednim zabezpieczeniu, odbywały się bez wstrzymywania ruchu pociągów.

Uruchomienie nowego wiaduktu umożliwi wykonawcy kontynuowanie dużego zakresu prac pomiędzy przystankiem Warszawa Aleje Jerozolimskie a Warszawą Zachodnią. Zmiany w kursowaniu pociągów mają charakter tymczasowy.

Dwa węzły przesiadkowe

Od 12 marca pociągi jadące od strony linii radomskiej będą wjeżdżały na linię obwodową. Składy regionalne i aglomeracyjne  będą zatrzymywały się przy peronie numer 9 stacji Warszawa Zachodnia, a następnie na przystankach Warszawa Wola, Młynów, Koło, Powązki i na stacji Warszawa Gdańska.

Komunikację zapewnią dwa węzły przesiadkowe, które łączą kolej z transportem miejskim. Na stacji Warszawa Młynów jest możliwość szybkiej przesiadki w drugą linię metra. Natomiast na dworcu  Warszawa Gdańska podróżni z peronów będą mogli przejść do metra, tramwajów i autobusów.

Sprawną komunikację w obrębie Gdańskiej zapewnią schody ruchome do przejścia podziemnego oraz kładki z windami po wschodniej i zachodniej stronie stacji.

Trwa modernizacja dworca Warszawa Zachodnia

Część pociągów z linii radomskiej zakończy swój bieg na stacji Warszawa Główna. Stąd podróżni będą mogli dojechać do centrum stolicy wybierając autobusy i tramwaje.

Czytaj także:

Na stacji Warszawa Zachodnia kontynuowane są prace przy rozbudowie przejścia podziemnego, przebudowie peronów i budowie nowego zadaszenia. W ramach inwestycji, pod stacją, powstaje także przestrzeń pod przystanek i linię tramwajową.

Po przebudowie Warszawa Zachodnia zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską.


Czytaj także:

Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna. Projekt wart jest około 2 miliardów złotych.


PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/akg

 

Polecane

Wróć do strony głównej