Dwa kolejne perony do remontu. Duże zmiany na dworcu Warszawa Zachodnia

2022-12-08, 11:04

Dwa kolejne perony do remontu. Duże zmiany na dworcu Warszawa Zachodnia
Wokół dworca Warszawa Zachodnia przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, ok. 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Prace mają się zakończyć na przełomie 2023 i 2024 roku.Foto: PKP PLK/Twitter

Od 11 grudnia zmieni się organizacja dojść na remontowanym dworcu Warszawa Zachodnia. Informacje o zmianach podawane są w komunikatach głosowych i wizualnych. Prace obejmą perony 4 i 3. Kontynuowana jest budowa wiaduktów kolejowych i przejścia podziemnego. Największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych w Warszawie to projekt za około 2 mld zł, który ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych.

Od najbliższej niedzieli wykonawca modernizacji jednego z największych stołecznych dworców rozszerza front robót o perony 4 oraz 3. W związku z tym zostaną one zamknięte. Zacznie się ich rozbiórka, demontaż wiat, sieci trakcyjnej i torów. W miejscu peronów 5, 4 i 3 na betonowej płycie będą nowe perony.

Pod płytą wykonawca usunie grunt i będzie budował przejście podziemne, które połączy wszystkie perony. Przyjęta technologia robót pozwoli szybko udostępnić podróżnym nowe perony.

Prace na peronach 4 i 3 wymagają zmian w komunikacji od strony Alei Jerozolimskich. W dojściu do peronów 1-2 oraz 6-9 podróżni będą korzystać z kładki, na którą wejście będzie z placu przy budynku dworca. Dojście od dworca do peronów 1-2 będzie zapewniał również dotychczasowy tunel. Wykonawca zapewnia oznakowanie oraz szczegółowe informacje o organizacji ruchu.

Odwołana część pociągów

Prace na stacji zostały zaplanowane w rozkładzie jazdy. Od 11 grudnia część pociągów kursujących przez Warszawę Zachodnią będzie jeździć przez stację Warszawa Gdańska. Niektóre składy pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostaną skierowane przez Warszawę Centralną, zostaną skrócone lub odwołane.

19 grudnia wykonawca przystąpi do prac w pobliżu przystanku Warszawa Ochota. Budowany będzie łącznik pomiędzy podmiejską linią średnicową, a dalekobieżną linią średnicową.

Rozwiązanie to usprawni planowanie i ruch pociągów podczas dalszych etapów robót oraz zwiększy możliwości organizacji ruchu po zakończeniu inwestycji. Prace, w uzgodnieniu z przewoźnikami, zaplanowano do 8 stycznia. W tym czasie nastąpią zmiany w komunikacji. Połączenia w obu kierunkach na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Śródmieście - Warszawa Wschodnia będą po jednym torze. Część pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostanie skrócona lub odwołana. Niektóre kursy zostaną skierowane przez Warszawę Centralną.

Jednocześnie kończy się podłączanie urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania na stacji Warszawa Zachodnia i w budynku nastawni Warszawa Włochy. Po zakończeniu wszystkich prac ruch prowadzony będzie za pomocą komputerowych urządzeń sterowania, które pozwolą na szybszą odprawę pociągów i zwiększą poziom bezpieczeństwa.

Łączenie podróży z komunikacją miejską

Od zachodniej strony stacji zbudowane są trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Układane są tory, rozjazdy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Nowe rozwiązanie usprawni podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Będzie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej.

Poniżej poziomu stacji w tunelu dla pieszych między peronem nr 9, a peronem nr 6 kładzione są posadzki i wykańczane ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome i windy. Wykonawca montuje instalacje energetyczne. Prowadzone są prace związane z systemem kanalizacji oraz odwodnienia.

Po modernizacji wszystkie perony na dworcu będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, ok. 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Prace mają się zakończyć na przełomie 2023 i 2024 r.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej