Paliwo wodorowe zyskuje na znaczeniu w Europie. Także Orlen widzi w nim szansę biznesową

2023-04-03, 14:26

Paliwo wodorowe zyskuje na znaczeniu w Europie. Także Orlen widzi w nim szansę biznesową
Oprócz wykorzystania wodoru przez prywatnych użytkowników aut oraz w komunikacji miejskiej, PKN Orlen upatruje szans dla tego paliwa także w przypadku samochodów ciężarowych, jaki i kolei.Foto: Scharfsinn/shutterstock.com

Wodór zaczyna zajmować coraz ważniejsze miejsce na liście potencjalnych paliw przyszłości. W naszym kraju ogromny potencjał dostrzega w nim PKN Orlen, który zamierza do 2030 roku przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje, które umożliwią koncernowi rozwój w obszarze nisko- i zeroemisyjnego wodoru, opartego o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych.

Strategia Wodorowa Grupy Orlen będzie realizowana w czterech kluczowych obszarach: mobilność, rafineria i petrochemia, badania i rozwój oraz przemysł i energetyka. W efekcie, do końca tej dekady powstanie 10 hubów wodorowych, a kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji będą mogli korzystać z sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru.

Realizowane przedsięwzięcia będą wspierały transformację Grupy w kierunku neutralnego emisyjnie koncernu multienergetycznego.

163 stacje tankowania wodorem

Ogłoszona w ubiegłym roku strategia już przynosi pierwsze efekty. Na stacji Benzina w Pradze-Barrandov Orlen uruchomił niedawno stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy w Polsce będą mogli zatankować wodór do aut jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.


- Zgodnie z zapowiedziami zwiększamy dostępność i ofertę paliw dla naszych klientów. Pierwsza stacja wodorowa Grupy Orlen w Czechach już działa. Dołącza ona do stacji uruchomionej w ubiegłym roku w Krakowie. Budowa infrastruktury wodorowej w Europie Centralnej umożliwi nam osiągnięcie pozycji lidera wdrażania gospodarki wodorowej opartej na zeroemisyjnym transporcie - powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Obecnie w Europie funkcjonują 163 stacje tankowania wodorem, a w realizacji znajduje się 46 kolejnych punktów (wg. źródła H2.live). Organizacja ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów - rekomenduje, by już w 2025 roku w Europie funkcjonowało co najmniej 300 takich stacji, a w 2030 - nie mniej niż 1000.

Wielkoskalowe źródła wytwarzania

Oprócz wykorzystania wodoru przez prywatnych użytkowników aut oraz w komunikacji miejskiej, PKN Orlen upatruje szans dla tego paliwa także w przypadku samochodów ciężarowych, jaki i kolei, szczególnie na trasach, które nie są zelektryfikowane.

Razem z Pesa Bydgoszcz koncern opracował lokomotywę wodorową, którą będzie wykorzystywana przez PKN Orlen w jednym z zakładów produkcyjnych. Współpracuje także z Alstomem, który posiada pociąg wodorowy.

Równocześnie PKN Orlen, w ramach swojej strategii, zamierza budować tzw. wielkoskalowe źródła wytwarzania wodoru, które będą oparte o OZE, ale także o technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Pozwoli to m.in. na szybsze uniezależnienie się od węglowodorów, jak ropa naftowa czy gaz ziemny.

Akademia Wodorowa

Przypomnijmy, że koncern ogłosił kilka dni temu uruchomienie Akademii Wodorowej. To pierwsza tego rodzaju inicjatywa w Polsce. Dla jej uczestników będzie przepustką do zaangażowania się w konkretne działania na rzecz transformacji energetycznej, a najlepsi absolwenci będą mogli odbyć płatne staże w PKN Orlen, który jako pierwszy koncern w tej części Europy ogłosił plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.

Akademia Wodorowa to program edukacyjny skierowany do studentów 3., 4. i 5. roku oraz absolwentów uczelni wyższych. W 30-osobowej grupie znaleźli się reprezentanci m.in. Politechnik: Łódzkiej, Rzeszowskiej, Warszawskiej i Gdańskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademii Leona Koźmińskiego i Uniwersytetu Technologicznego w holenderskim Delf. To studenci i absolwenci nie tylko kierunków związanych z elektromobilnością czy energetyką, ale też np. prawa, zarządzania i bezpieczeństwa wewnętrznego.

Głównym celem Akademii jest szkolenie i rozwój kadr wyspecjalizowanych w innowacyjnych technologiach wodorowych oraz ich praktycznym wykorzystaniu w biznesie.

Infrastruktura do produkcji i dystrybucji

- Realizacja wodorowej strategii PKN ORLEN nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu. Naszą ambicją jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach. To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy. Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN ORLEN jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy. Tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim - powiedział Daniel Obajtek.

Przygotowany przez koncern projekt "Hydrogen Eagle" pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. Projekt ten wpisuje się w międzynarodową mapę inicjatyw i jest nieodzownym elementem budowy wodorowych korytarzy transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. W ramach IPCEI powstała m.in. inicjatywa budowy transgranicznych korytarzy umożliwiających swobodny wodorowy transport kołowy i kolejowy.

Polska ze względu na swoje położenie odgrywa tu kluczową rolę.

PR24.pl, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej