Coraz więcej miast ma obwodnice. Ruch tranzytowy nie zakłóca już spokoju mieszkańców

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oddała dotychczas do ruchu 30 obwodnic o łącznej długości prawie 300 km. Wartość tych projektów to 7,3 mld zł.

2023-05-08, 07:55

Coraz więcej miast ma obwodnice. Ruch tranzytowy nie zakłóca już spokoju mieszkańców
Głównym beneficjentem Programu budowy 100 obwodnic są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast.Foto: GDDKiA/Twitter

Jak poinformował rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś, z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 realizowanych jest obecnie 11 zadań o długości prawie 100 km, a siedem inwestycji jest na etapie przetargu i w przygotowaniu.

Wartość obwodnic w realizacji to 3,6 mld zł, a w przetargu i przygotowaniu są zadania o wartości ok. 2,4 mld zł.

GDDKiA z tego programu oddała dotychczas do ruchu 30 obwodnic o łącznej długości prawie 300 km i wartości 7,3 mld zł.

Drogi ruchu przyspieszonego

Rzecznik resortu infrastruktury poinformował też, że w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na lata 2020-2030 w realizacji jest 13 zadań o długości 105,3 km i wartości prawie 2,6 mld zł; w trakcie postępowania przetargowego są trzy zadania o długości 12,6 km i wartości 389,6 mln zł.

REKLAMA

Kierowcy mogą już korzystać z dwóch obwodnic z PB100: Smolajn na drodze krajowej nr 51 o długości 1,7 km oraz Brzezia na drodze krajowej nr 25 o długości 4,5 km. Pozostałe inwestycje (82 zadania) są na etapie prac przygotowawczych.

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Wyprowadzenie ruchu tranzytowego

Głównym beneficjentem PB100 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek.

Na realizację programu rząd przeznaczy 28 mld zł. Za realizację programu odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

REKLAMA

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej