Płynna zmiana paliwa podczas pracy jednostek wytwórczych. Orlen sukcesem zakończył testy systemu Multifuel

Orlen ze spółką Horus-Energia opracował i przetestował pierwszy na świecie system wielopaliwowy Multifuel do zasilania jednostek produkujących energię elektryczną i ciepło. Umożliwia on stosowanie wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki.

2023-11-23, 12:05

Płynna zmiana paliwa podczas pracy jednostek wytwórczych. Orlen sukcesem zakończył testy systemu Multifuel
Technologia Multifuel przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w energetyce, przyczyniając się do redukcji emisji dwutlenku węgla w tej branży. Orlen wystąpił o ochronę patentową swojego wynalazku. Foto: PGNiG

Jak poinformował Orlen, pomyślnie zakończyły się testy prototypowego zespołu kogeneracyjnego o mocy 1 MW, wyposażonego w system wielopaliwowy Multifuel, umożliwiający produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki.

"Prototyp jest unikatowy w skali światowej i wykorzystuje autorskie rozwiązanie opracowane przez Orlen" - podkreślił koncern.

W informacji wyjaśniono, że pierwszy na świecie system wielopaliwowy - Multifuel do zasilania jednostek produkujących energię elektryczną i ciepło opracowano i przetestowano we współpracy ze spółką Horus-Energia.

"Technologia Multifuel przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w energetyce, przyczyniając się do redukcji emisji dwutlenku węgla w tej branży. Orlen wystąpił o ochronę patentową swojego wynalazku" - zaznaczył koncern.

REKLAMA

Zapowiedział, że w przyszłym roku planuje rozpocząć jego komercjalizację.

Niezbędny element transformacji energetycznej

Orlen zaznaczył, że system Multifuel pozwala na płynną zmianę podawanego paliwa - może to być wodór, gaz ziemny lub ich dowolna mieszanka; może być instalowany w już działających jednostkach wytwórczych, co pozwoli na ich stopniowe przestawienie na zasilanie wodorem.

Iwona Waksmundzka-Olejniczak z zarządu Orlenu, odpowiedzialna za strategię i zrównoważony rozwój, zwróciła uwagę, że szerokie wykorzystanie paliw alternatywnych, m.in. wodoru, jest niezbędnym elementem transformacji energetycznej i warunkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 r. Zapewniła, że Grupa Orlen wspiera ten proces, rozwijając technologie pomostowe, które zapewnią płynne przejście od paliw kopalnych do nisko i zeroemisyjnych gazów.

- Wykorzystując doświadczenie, zasoby oraz infrastrukturę, jakie wniosło do koncernu PGNiG, opracowaliśmy wyjątkową w skali światowej technologię, której zastosowanie umożliwia produkcję energii z wykorzystaniem gazu ziemnego oraz wodoru, w zależności od dostępności danego paliwa. Elastyczność oferowaną przez technologię Multifuel potwierdziły pomyślne wyniki testów, co otwiera drogę do szybkiej komercjalizacji tego rozwiązania - podkreśliła Iwona Waksmundzka-Olejniczak.

REKLAMA

Prototyp wykorzystuje paliwo efektywniej

Koncern podał, że wysoką efektywność i niezawodność jego autorskiej technologii potwierdziły pomiary kluczowych parametrów operacyjnych prototypowego zespołu kogeneracyjnego wyposażonego w system Multifuel - podczas testów, z wykorzystaniem ponad 0,5 tony wodoru, w różnych mieszaninach z gazem ziemnym, maksymalna sprawność produkcji energii elektrycznej wzrosła o ponad 5 proc. w odniesieniu do parametrów fabrycznych.

"Oznacza to, że prototyp wyposażony w system wielopaliwowy wykorzystuje paliwo efektywniej niż jednostki standardowo dostępne na rynku. Testy wykazały także bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru oraz gazu ziemnego w procesach energetycznych" - wskazał Orlen.

Zaznaczył przy tym, że cechą wyróżniającą systemu Multifuel jest elastyczność: paliwa - gaz ziemny oraz wodór - są dostarczane do jednostki wytwarzającej energię poprzez dwa niezależne układy, zintegrowane z systemem sterowania i kontroli.

"Dzięki nim, można dowolnie zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku. Dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika" - wyjaśnił koncern.

REKLAMA

Stabilizacja Krajowego Systemu Elektroenergetycznego

Jak ocenił koncern, system wielopaliwowy może być wykorzystywany w jednostkach wytwórczych zasilających zakłady przemysłowe, ciepłownie czy obiekty użyteczności publicznej.

"Dodatkowo, technologia Multifuel, umożliwiając wytwarzanie nisko i zeroemisyjnej energii elektrycznej i ciepła, może wspierać oraz stabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, w tym pracę magazynów energii, hubów elektromobilności i klastrów wodorowych" - podkreślił Orlen.

Urządzenie zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego RP.

"Opracowywane jest również rozszerzenie ochrony patentowej na terenie Europy i USA" - przyznał koncern.

REKLAMA

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej