Jak zostać ekspertem w swojej branży i zdobyć wymarzoną pracę?

2014-07-07, 11:57

Jak zostać ekspertem w swojej branży i zdobyć wymarzoną pracę?
Rekrutacja. Foto: Glow Images/East News

Wakacje to czas wypoczynku, a w wielu firmach okres większego spokoju. Specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji pracowników radzą jednak, żeby tego czasu nie marnować bezproduktywnie i przynajmniej częściowo wykorzystać go na pogłębienie swojej wiedzy branżowej.

Posłuchaj

O znaczeniu wiedzy branżowej mówił w Radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości Piotr Mazurkiewicz, partner w firmie HRK S.A. /Hanna Uszyńska, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Dotyczy to zwłaszcza osób, które myślą o awansie lub znalezieniu lepszej pracy po wakacjach.

- Na wiedzę branżową składają się dwa elementy. Pierwszy to wiedza rynkowa, czyli informacja o rynku, na którym jesteśmy obecni, na którym sprzedajemy lub wykonujemy usługi, produkujemy różne rzeczy. Drugi element to technologia – wyjaśnia Piotr Mazurkiewicz, partner w firmie HRK S.A.

Wiedza branżowa daje przewagę na rynku pracy

Bez posiadania wiedzy branżowej, obecnie trudno jest znaleźć dobrą pracę.

- Jedno to posiadać kompetencje, drugie to wykorzystać tę wiedzę – mówi Mazurkiewicz. - Wiedza branżowa wpływa na to, czy nasze usługi jako pracownika są cenne na rynku pracy – dodaje.

Naszą wiedzę branżową powinniśmy zatem pogłębiać.

- Jeżeli idziemy na spotkanie rekrutacyjne, mamy poziom kompetencji podobny do innych kandydatów, konkurentów. Może okazać się, że właśnie wiedza branżowa, to jaki mamy pomysł na pracę, o jaką się staramy, znajomość tego, co dzieje się wokół firmy, do której rekrutujemy, tego, kto jest ich konkurentem, a także świadomość słabości tej organizacji, zdecyduje o tym, że to my zostaniemy zatrudnieni – wyjaśnia Mazurkiewicz.

Sposoby na sprawdzanie wiedzy branżowej

Rekruterzy mają swoje sposoby na sprawdzenie wiedzy branżowej potencjalnych pracowników.

- W wielu organizacjach są specjalizacje. My biznes rekrutacyjny mamy podzielony na prawie 10 specjalizacji. Konsultanci posiadają wiedzę branżową z poszczególnych zakresów i potrafią ją zweryfikować u kandydatów – mówi Mazurkiewicz. – W czasie rozmowy rekrutacyjnej zadają pytania o konkretną branżę, trendy w niej panujące, o pomysły, idee, które kandydat może wprowadzić na stanowisku, o jakie się ubiega – dodaje.

Jak pogłębić wiedzę branżową?

Wakacje to świetny czas, żeby pogłębić swoją wiedzę branżową.

- Możemy w tym czasie oderwać się od takiego typowego funkcjonowania codziennego i znaleźć trochę czasu na to, aby tę wiedzę pogłębiać – mówi Mazurkiewicz. – Jednym z pierwszych elementów jest czytanie prasy branżowej. Drugi element to spotkania z naszymi dostawcami, klientami i rozmawianie z nimi, o tym, co się dzieje w branży. Warto korzystać również z mediów społecznościowych, szukać informacji na różnego rodzaju forach internetowych, gdzie ich użytkownicy komentują, co się dzieje w branży. Można brać również udział w konferencjach branżowych, których może w wakacje jest trochę mniej, ale za to my mamy więcej czasu, żeby się na nie zapisać – wyjaśnia, jak pogłębiać wiedzę branżową, Mazurkiewicz.

Osoby rekrutujące pracowników podkreślają, że niezależnie od tego, na jakie stanowisko aplikujemy, szeroka wiedza branżowa jest zawsze dużym atutem. Osoby poszukujące pracy powinny mieć to zatem na względzie i nie zapominać o tym nawet w czasie wakacji.

Hanna Uszyńska, awi

Polecane

Wróć do strony głównej