Płatności bezgotówkowe: w co drugim urzędzie w Polsce zapłacimy kartą

W kwietniu minął rok od startu programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, realizowanego przez KIR we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.  Program okazał się dużym sukcesem – już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu. Terminale płatnicze POS otrzymała również policja drogowa.

2018-05-07, 13:58

Płatności bezgotówkowe:  w co drugim urzędzie w Polsce zapłacimy kartą
Według NBP, na koniec 2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys. . Foto: pixabay

Z danych  KIR  wynika, że w pierwszym roku do Programu przystąpiło 1 414  urzędów – to ok.  50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1 165  urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys.  transakcji bezgotówkowych o wartości  60,3 mln zł. Do końca kwietnia br. policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 72,2 tys. płatności na kwotę 9,3 mln zł.

Przybywa terminali płatniczych

Warto podkreślić, że systematycznie przybywa także terminali płatniczych. To m.in. dzięki takim inicjatywom jak Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Według NBP, na koniec 2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys. 

– Jednym z naszych priorytetów jest zagwarantowanie Polakom możliwości wyboru, jeśli chodzi o metody płatności, tak w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Pozytywne efekty Programu, widoczne już po roku od jego startu pokazują, że kierunek przez nas obrany jest zgodny z oczekiwaniami znacznej części obywateli – komentuje Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

Modernizacja systemów płatniczych 

– Malejący udział gotówki w obrocie pieniężnym to efekt modernizacji systemów płatniczych i cyfryzacji usług finansowych, co przekłada się na większą wygodę klientów i szybkość obsługi, zarówno w obszarze komercyjnym, jak i publicznym – tłumaczy Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu KIR.

REKLAMA

– Powodzenie tego procesu zależy w dużej mierze od ścisłej, międzysektorowej współpracy, czego przykładem jest realizowany od roku ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, wspierany przez KIR – dodaje Dariusz Marcjasz.

Urzędy wyposażone w terminale POS

Celem Programu jest zapewnienie klientom urzędów dostępu do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet - do przyjmowania płatności realizowanych telefonem, z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. Do Programu mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe.

W przypadku policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.

Aktywizującym elementem programu był konkurs, kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Jego celem było wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności. W konkursie, rozstrzygniętym w kwietniu, zwyciężyło pięć urzędów, w których udział płatności zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet w ogólnej liczbie transakcji – gotówkowych i zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet – wykonanych na rzecz urzędu w I kw. 2018 r. był najwyższy. Są to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Gminy Miejskiej Kościan.

REKLAMA

komunikat, NRG, kw 

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej