Weekend majowy. Odwołana wycieczka? Sprawdź, jakie masz prawa
Przed nami sezon majowych i wakacyjnych wycieczek. Można spodziewać się, że w tym roku ruch turystyczny będzie zdecydowanie większy niż w ostatnich latach. Niestety, przy tej liczbie i skali wycieczek w niektórych przypadkach mogą pojawić się problemy. Z tego powodu warto być świadomym swoich praw jako konsument tak, by wiedzieć, co robić, gdy nasz wymarzony wyjazd nie przebiegnie tak, jak planowaliśmy.
2024-04-27, 09:00
Rzadko, ale jednak zdarza się tak, że biura podróży odwołują zaplanowane wcześniej wycieczki. W takiej sytuacji wszystkim osobom, które wykupiły dany wyjazd, należy się pełny zwrot pieniędzy. Biuro podróży może też zaproponować nam w zamian inną wycieczkę o tym samym lub wyższym standardzie. Za każdym razem jednak decyzja należy do nas. Jeśli jednak pojawiły się problemy niezależne od turystów lub biura podróży, to można korzystać z ochrony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).
Ochrona UFG
Ochrona UFG obejmuje wyłącznie imprezy turystyczne (połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, np. przelotu i noclegu) odwołane przed ich rozpoczęciem. Środki przeznaczone na zwrot pieniędzy za odwołane imprezy, które pochodzą z Turystycznego Funduszu Pomocowego (TFU), nie są przeznaczone na zwrot wpłat za inne aktywności turystyczne, takie jak np. przejazd autokarem, koleją czy transport lotniczy.
Kiedy otrzymamy pieniądze?
Zwrot środków jest możliwy w przypadku złożenia przez organizatora imprezy turystycznej i podróżnego wniosków ze zgodnymi danymi. Weryfikacja danych w złożonych wnioskach następuje w ciągu 30 dni od dnia otrzymania późniejszego z tych wniosków.
W przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, termin ulega przedłużeniu do 4 miesięcy. W terminie 14 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, UFG dokonuje wypłaty z TFP na rzecz podróżnych, nie wcześniej jednak niż przed uzyskaniem od organizatora turystyki wpłat, których musi on dokonać wraz ze złożeniem swojego wniosku.
REKLAMA
Zwrot środków jest możliwy, jeśli podróżny odstąpił od umowy lub organizator turystyki rozwiązał umowę o udział w imprezie turystycznej w bezpośrednim związku z działaniami niezależnymi od organizatora i turysty (np. działania wojenne, klęska żywiołowa itp.).
Turyści pod ochroną
Rzadką, ale niestety przydarzającą się sytuacją są bankructwa biur podróży. Siłą rzeczy wycieczki nie mogą się wówczas odbyć. Pomijając kwestie logistyczne (a więc np. organizacja powrotu do kraju, która zazwyczaj spada na wojewodów), w takim przypadku interesy podróżnych chroni również, oprócz ubezpieczenia organizatora, Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. W sytuacji bankructwa touroperatora to TFG pokrywa koszty zorganizowania powrotu turystów do kraju, z jego środków wypłacane są też zwroty (w ciągu 120 dni od złożenia wniosku o wypłatę). Składkę na TFG dolicza się zazwyczaj do kosztów wyjazdu (zazwyczaj kilkanaście złotych), a płaci ją organizator.
A co w przypadku, kiedy to my rezygnujemy z wcześniej opłaconej wycieczki? Może się okazać, że nie odzyskamy w całości wpłaconej przez nas kwoty - to zależy od zapisów w umowie między nami a biurem podróży. Rozwiązaniem jest wykupienie dodatkowego ubezpieczenia, obejmującego rezygnację z wyjazdu. Zazwyczaj można to zrobić przy zakupie wycieczki. W takiej sytuacji ubezpieczyciel pokryje wszelkie koszty związane z zerwaniem umowy na wycieczkę.
Polak mądry przed szkodą
Niezależnie od świadomości przysługujących nam praw, warto jednak zachować czujność przy planowaniu urlopu. Dlatego przed zakupem wycieczki warto sprawdzić opinie o danym sklepie lub biurze podróży, a także zajrzeć do rejestrów takich jak KRS i CEiDG. Można też zajrzeć do prowadzonego przez wojewodów centralnej ewidencji organizatorów turystyki.
REKLAMA
Jeśli natomiast wycieczka z jakichś względów nie spełnia naszych oczekiwań lub jest niezgodna z opisem, zawsze możemy skorzystać z prawa do reklamacji. Trzeba ją składać szybko - najlepiej jeszcze w czasie wyjazdu, kontaktując się z rezydentem lub organizatorem. Pamiętajmy także o zgromadzeniu dokumentacji, a wiec na przykład zdjęć, które mogą być dowodem dla biura. Należy zwracać uwagę na wszelkie kwestie, które mogą być niezgodne z umową.
Co w przypadku problemów na lotniskach?
Odszkodowanie przysługuje nam także, gdy nasz lot zostanie opóźniony lub odwołany. Na mocy unijnej dyrektywy z 2004 roku, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu przysługuje nam odszkodowanie. Jego wysokość wynosi od 200 do 600 euro, w zależności od długości trasy przelotu. Jeśli jedziemy na urlop z biurem podróży, to pomocna może być tzw. tabela frankfurcka, pochodząca z Niemiec, ale wykorzystywana również w Polsce do określania wysokości rekompensat.
Rekompensata za opóźniony lub odwołany lot i odmowę przyjęcia na pokład przysługuje nam w przypadku, gdy korzystamy z linii lotniczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Prawo to obowiązuje nawet jeśli startujemy lub lądujemy poza jej terytorium.
O odszkodowanie można się ubiegać samodzielnie lub za pośrednictwem kancelarii. Średnio na pieniądze trzeba czekać 3 miesiące.
PR24/IAR/mib/md/
REKLAMA
REKLAMA