UOKiK ostrzega: uwaga na SMS-y od oszustów czyhających na nasze konta bankowe

2021-06-11, 17:54

UOKiK ostrzega: uwaga na SMS-y od oszustów czyhających na nasze konta bankowe
zdjęcie ilustracyjne. Foto: EugeneEdge/shutterstock

Jak chronić swoje konta bankowe i oszczędnościowe przed oszustami, wyjaśnia w Polskim Radiu Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak informuje urząd, w ostatnim czasie dociera do niego coraz więcej skarg konsumentów, którzy dali się oszukać i stracili swoje oszczędności.


Powiązany Artykuł

haker 1200 f.jpg
UOKiK ostrzega: nie podawaj przez telefon danych o kartach płatniczych. To pomaga wyłudzać pieniądze oszustom

Posłuchaj

Posłuchaj

Jak chronić swoje konta bankowe i oszczędnościowe przed oszustami, wyjaśnia w Polskim Radiu Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów./Justyna Golonko, jk/. 5:26
+
Dodaj do playlisty

 Oszuści stosują różne metody – udają pracownika banku, proszą o podanie danych dostępowych do konta czy karty

Aby wprowadzić swoje ofiary w błąd, osoby te posługują się różnymi metodami.

- Wśród nich znajdują się np. SMS-y, w których jesteśmy proszeni o dokonanie jakiejś dopłaty. W mediach społecznościowych często proszeni jesteśmy o podanie numeru karty kredytowej w określonym formacie, niejednokrotnie ktoś podaje się za pracownika banku, który ofiaruje nam aplikację, która ma nas chronić, a w rzeczywistości pozwoli przejąć kontrolę nad naszym komputerem czy umożliwi dostęp do konta bankowego – wymienia gość radiowej Jedynki

- Dlatego w każdej tego rodzaju sytuacji powinniśmy zachować daleko idącą czujność – mówi Chróstny.

Ważne jest wypracowanie nawyków bezpieczeństwa 

I dodaje, że jako konsumenci powinniśmy wypracować sobie pewne nawyki bezpieczeństwa, wśród których należy szczególnie chronić dane dostępowe do kart czy kont bankowych i oszczędnościowych.


Powiązany Artykuł

pieniądze kobieta rachunki oszczędzanie 1200.jpg
Uwaga na firmy, które mają pomóc w spłacie długów. UOKiK ostrzega

- Tymi danymi nie powinniśmy się dzielić z osobami trzecimi ani np. na portalach aukcyjnych, z których korzystamy - mówi gość Polskiego Radia.

Co zrobić, gdy stanie się jednak najgorsze?

- Gdy jednak padniemy ofiara oszusta, to jak najszybciej powinniśmy zmienić loginy i kody dostępu do naszego kont, a także poinformować o tej sytuacji, która nas spotkała, bank. Po to, aby ograniczyć skalę nadużycia - mówi gość Polskiego Radia.

Zwraca też uwagę, że o ile nie przyczyniliśmy się do oszustwa, a doszło do niego podczas dnia roboczego, to możemy domagać się zwrotu środków od banku.

Jeśli bank nam odmawia, to tak Rzecznicy Praw Konsumentów, jak i Rzecznik Finansowy mogą nas wesprzeć nieodpłatnie podczas reklamacji.

- Tak, aby nasza reklamacja była rozpatrzona przez instytucję finansową zgodnie z interesami i prawami konsumentów - mówi Chróstny.

O wszystkim warto też poinformować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Justyna Golonko, jk

Polecane

Wróć do strony głównej