more_horiz
Gospodarka

CPK i szybka kolej. Wybrano wariant inwestorski dla jednego z odcinków

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2022 13:33
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wariant inwestorski dla linii Łętownia - Rzeszów. To optymalny przebieg nowej trasy, który najlepiej ze wszystkich analizowanych opcji łączy szereg korzyści z wielu kategorii.
Spółka CPK przygotowuje budowę 10 linii, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska
Spółka CPK przygotowuje budowę 10 linii, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniskaFoto: Shutterstock/Locomotive74

Wybrany wariant jest położony najdalej na wschód ze wszystkich przebiegów. Mija po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski. Następnie biegnie po tej samej stronie wzdłuż drogi ekspresowej S19 Via Carpatia, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne. Jego istotnym elementem jest też linia nr 632, która przebiega równolegle do drogi startowej Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Dalej włącza się w linię kolejową nr 58 w sąsiedztwie przecięcia z rzeką Wisłok.

Najlepszy wariant trasy

- To wariant najlepszy pod wieloma względami. Charakteryzuje się m.in. najmniejszą liczbą kolizji z zabudową mieszkalną i nie narusza chronionych terenów zielonych. Wskazany wariant został najlepiej oceniony z przedstawionych przebiegów podczas konsultacji mieszkańcami i samorządowcami - powiedział Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK.

Wzdłuż "szprychy" nr 6 spółka CPK zaplanowała siedem nowych przystanków pasażerskich: Łowisko, Wólka Sokołowska, Sokołów Małopolski, Nienadówka Górna, Stobierna, Łukawiec Dolny i Łąka, a także dobudowę peronów na przystankach kolejowych Rzeszów Załęże i Rzeszów Wschód. Dodatkowo spółka przewiduje przystanek kolejowy Rzeszów-Jasionka MPL w bezpośrednim sąsiedztwie terminala portu lotniczego.

Nowo połączenie z Jesionki 

Za sprawą inwestycji CPK pasażerowie Jasionki otrzymają więc szybkie, przelotowe połączenie z centrum Rzeszowa, co umożliwi mi.in. dalszy rozwój połączeń wewnątrz aglomeracji rzeszowskiej. W przyszłości inwestycja CPK umożliwi rozwój połączeń realizowanych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.

Na początku przyszłego roku wariant inwestorski - wraz z dwoma przebiegami alternatywnymi - spółka CPK włączy do wniosku o decyzję środowiskową, który złoży do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Uzyskanie decyzji środowiskowej to będzie ważny etap poprzedzający wniosek o decyzję lokalizacyjną i pozwolenia na budowę. Jak wynika z aktualnych harmonogramów, linia Łętownia - Rzeszów ma zostać wybudowana do końca 2030 roku.

Skrócenie czasu podróży

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 200 kilometrów na godzinę, z możliwością łatwego podniesienia prędkości do 250 kilometrów na godzinę w przyszłości. Docelowo kolejowa "szprycha" CPK nr 6 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Rzeszowa do Warszawy przejedziemy pociągiem w 2 godz. 15 min - dzisiaj taka podróż trwa około 5 godzin. Dzięki inwestycji CPK podróż z Przemyśla do Warszawy potrwa 3 godziny i 15 minut. Obecnie to około 6 godzin.

Od ubiegłego roku w ramach dwóch etapów konsultacji społecznych spółka CPK zorganizowała w sumie 27 spotkań. Ich efektem była między innymi postulowana przez część mieszkańców i samorządowców korekta przebiegu w okolicach Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka czy też rezygnacja z dalszych prac nad łącznikiem z istniejącą linią nr 91 Kraków-Rzeszów-Przemyśl w gminie Świlcza obok stadionu Rudnianki.

Planowana linia nr 58 jest częścią "szprychy" CPK nr 6, która pozwoli na uruchamianie szybkich połączeń między Podkarpaciem a Warszawą i CPK. Umożliwi też wygodne i szybkie połączenia wewnątrz Podkarpacia, w tym połączenie największych miast w regionie: Rzeszowa ze Stalową Wolą i Niskiem. W planach jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych.

Spółka CPK przygotowuje budowę 10 linii, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 kilometrów nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku. Łącznie prace przygotowawcze trwają już na 1 300 kilometrach linii.

W czerwcu ogłoszono wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, a w sierpniu na odcinku Łódź - Wrocław. Trasa do Rzeszowa to trzeci odcinek, dla którego spółka CPK ma wariant inwestorski.

Czytaj także: 

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk