ZUS pomaga firmom w prawidłowym interpretowaniu przepisów
Każdy przedsiębiorca, który ma wątpliwości bądź problemy wynikające z rozliczeniem się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i z interpretacją obowiązujących przepisów, może wystąpić do ZUS z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji.
2014-11-06, 20:20
Posłuchaj
Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może zwrócić się do ZUS o wydanie pisemnej interpretacji przepisów, co do zakresu i sposobu ich zastosowania.
– Mówimy o interpretacji dotyczącej stanu obecnego lub przyszłego, nie stanu przeszłego. Sprawy, w jakich przedsiębiorca może się zwracać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie interpretacji, dotyczą ogólnie rzecz ujmując: obowiązków podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotnego, Funduszu Pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Funduszu Emerytur Pomostowych, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i ww. Fundusze – tłumaczy Wojciech Andrusiewicz z centrali ZUS.
Co musi zawierać wniosek o interpretację
Takie wątpliwości z interpretacją przepisów ma pracodawczyni, która prowadzi własną działalność gospodarczą.
– Mam firmę, i zatrudniam 16 osób. Trzy z nich pracują na umowę zlecenie gdzie indziej. Czy mam za nie odprowadzać składki do ZUS? Czy mogę wystąpić do ZUS o interpretacje tych przepisów i jak to ewentualnie zrobić?
Właścicielka firmy może wystąpić o taką interpretację. Listę sytuacji, w których Zakład Ubezpieczeń Społecznych ich nie wydaje, można znaleźć na stronie internetowej Zakładu. Warto też pamiętać, że wniosek, który przedsiębiorca zamierza złożyć powinien zawierać dokładne dane.
– Siedziby, adresu albo miejsca zamieszkania numeru identyfikacji podatkowej NIP, numeru w rejestrze przedsiębiorców w KRS. Dodatkowo musi też zawierać adres do korespondencji, jeśli jest inny niż siedziba firmy. Jeśli przedsiębiorca działa przez pełnomocnika, to trzeba wskazać dane osobowe pełnomocnika i adres – tłumaczy Wojciech Andrusiewicz z Centrali ZUS.
Wniosek musi być konstruktywny
Ekspert zwraca też uwagę na ważny element, który jest niezbędny przy składaniu wniosku.
– Pamiętajmy, że występując o interpretację przedsiębiorca daje nam stan, do którego ta interpretacja będzie się odnosiła: czy to obecny, czy to przyszły, i proponowane przez siebie rozwiązania. Czyli tak naprawdę pyta się nas, czy to rozwiązanie, które on proponuje jest do przyjęcia, i czy jest zgodne z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Natomiast ZUS potwierdza bądź neguje przyjęte przez przedsiębiorcę rozwiązanie dotyczące ubezpieczeń społecznych – podkreśla Andrusiewicz.
Gdzie są rozpatrywane wnioski
Warto pamiętać, że wnioski o wydanie pisemnej interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpatrywane są wyłącznie przez dwa Oddziały, w Gdańsku i Lublinie. Nie oznacza to jednak, że prośba o interpretację złożona w innym oddziale nie zostanie rozpatrzona.
– Przedsiębiorca może złożyć wniosek o interpretację w każdej placówce terenowej ZUS, natomiast dana placówka, zgodnie z właściwością przekaże go do jednego z tych dwóch ww. Oddziałów – informuje Wojciech Andrusiewicz.
Oddział ZUS w Gdańsku wydaje interpretacje w sprawach wnioskodawców z zakresu terytorialnego Oddziałów w: Białymstoku, Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Gorzowie Wielkopolskim, Koszalinie, Łodzi I, Olsztynie, Ostrowie Wielkopolskim, Pile, Płocku, Poznaniu I, Poznaniu II, Siedlcach, Słupsku, Szczecinie, Toruniu, Warszawie I, Warszawie II, Warszawie III, Zielonej Górze;
Oddział ZUS w Lublinie wydaje interpretacje w sprawach wnioskodawców z zakresu terytorialnego Oddziałów w: Bielsku-Białej, Biłgoraju, Chorzowie, Chrzanowie, Częstochowie, Jaśle, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Lublinie, Łodzi II, Nowym Sączu, Opolu, Radomiu, Rybniku, Rzeszowie, Sosnowcu, Tarnowie, Tomaszowie Mazowieckim, Wałbrzychu, Wrocławiu, Zabrzu.
Interpretacja nie jest bezpłatna
– I jeszcze jedna istotna rzecz. Interpretacja wiąże się z opłatą. Ta opłata za wydanie interpretacji wynosi 40 zł – dodaje ekspert ZUS.
Opłatę należy wnieść w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Co ważne, w przypadku jeśli przedstawiono więcej niż jedno zdarzenie, opłatę należy wnieść w wysokości stanowiącej wielokrotność przedstawionych zdarzeń. W razie nieuiszczenia opłaty wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. Za datę uiszczenia opłaty uznaje się datę uznania rachunku bankowego ZUS.
Na stronie (www.zus.pl/bip) Biuletynu Informacji Publicznej zamieszczone są wydane przez ZUS indywidualne interpretacje. Oczywiście bez podawania danych wnioskodawcy. Można znaleźć tam treść wniosku oraz wydaną przez ZUS interpretację.
Elżbieta Szczerbak, mb
Podstawa prawna:
- Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. 2013, poz. 672).
- Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 1998 nr 137, poz. 887).
Audycja powstała przy współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.