System płatności mobilnych BLIK polskim hitem eksportowym

2016-04-25, 17:50

System płatności mobilnych BLIK polskim hitem eksportowym
Grzegorz Długosz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności. Foto: Polskie Radio

Pierwszy i największy otwarty system płatności mobilnych w Polsce wystartował w lutym 2015 roku w wyniku porozumienia prezesów sześciu największych polskich banków - Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO Banku Polskiego. W ciągu pierwszych czterech miesięcy aplikację BLIK zainstalowało w swoich telefonach ponad 700 tysięcy osób, a po siedmiu miesiącach liczba ta przekroczyła milion.

Posłuchaj

O rosnącej popularności polskiego systemu płatności mobilnych BLIK mówił portalowi gospodarka.polskieradio.pl Grzegorz Długosz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Teraz z systemu korzysta już ponad 2 mln klientów, podkreśla Grzegorz Długosz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni, po pierwsze z tego, że już ponad 2 mln klientów w swoich portfelach nosi aplikację BLIK, jak również dlatego, że już ponad 2 mln transakcji rozliczyliśmy, czyli użyliśmy BLIKa ponad 2 mln razy. W tym czasie przystąpiły do nas trzy kolejne banki, rozwijamy też cały czas sieć akceptacji, która łącznie w tej chwili wynosi ok. 180 tys. punktów.



Ich liczba systematycznie rośnie, obecnie jest to już ok. 15 tys. bankomatów, 25 tys. sklepów internetowych i 140 tys. sklepów stacjonarnych.

Zmiana sposobu dokonywania płatności

Zadaniem, jakie postawili przed systemem jego twórcy, była fundamentalna zmiana sposobu dokonywania płatności. Chodziło o to, by można było realizować transakcje w każdym miejscu, o każdej porze i przy wykorzystaniu różnych narzędzi w wygodny i funkcjonalny sposób.

- Klienci mogą wykorzystywać system płatności mobilnych BLIK wszędzie tam, gdzie dokonują płatności, czyli w sklepach stacjonarnych, stacjach benzynowych, a także do bardzo wygodnej metody płatności, robiąc zakupy w sklepach internetowych. Bardzo ważną funkcjonalnością jest też przelew na telefon, bez konieczności  znajomości numeru rachunku bankowego – mówi Grzegorz Długosz.

Uruchomienie tej funkcji było przełomowym i niezwykle ułatwiającym codzienne funkcjonowanie rozwiązaniem, podkreśla Grzegorz Długosz.

Ale na tym nie koniec, bo Polski Standard Płatności, który jest operatorem BLIKa, chce również wykorzystać system do potwierdzania tożsamości w e-administracji. Obecnie toczą się rozmowy w Ministerstwie Cyfryzacji.

BLIK doceniany za granicą

Możliwe też, że polski system płatności mobilnych będzie naszym hitem eksportowym, bo już został zauważony nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Podczas dziesiątej edycji Kongresu Gospodarki Elektronicznej BLIK zdobył tytuł „Projektu Roku 2015”. A jesienią projekt „Od IKO do BLIKA” pokonał 52 konkurentów z całego świata w kategorii innowacji w płatnościach i otrzymał nagrodę przyznaną przez organizację branżową EFMA zrzeszającą ponad 3,3 tysiąca instytucji finansowych z całego świata - podkreśla Grzegorz Długosz.

-Sposób w jaki banki, które zazwyczaj między sobą konkurują, kooperowały przy stworzeniu tego systemu i przy jego rozwoju, został doceniony na rynku międzynarodowym nagrodą EFMA za najlepsze przejście z systemu IKO na BLIKa. I właśnie to przejście zostało uznane za najlepszą metodę płatności, zostało najlepszym projektem w świecie płatności.

- W tej chwili również rozmawiamy nad umiędzynarodowieniem przelewów międzynarodowych, to jeszcze dłuższa perspektywa, ale na pewno tym rozwiązaniem zainteresowane są inne kraje – mówi Grzegorz Długosz.

Plany są bardzo szerokie, poza wdrażaniem nowych funkcjonalności, PSP chce również zwiększać liczbę użytkowników. Z obecnych ponad 2 mln zamierza przyciągnąć kolejne 3-4 mln użytkowników w ciągu 2 lat. Jak mówi prezes PSP, BLIK ma ogromny potencjał.

Elżbieta Szczerbak

Polecane

Wróć do strony głównej