Wystartowała kampania edukacyjna. Powiedz stop podrobionym środkom ochrony roślin!
"Powiedz stop podrobionym środkom ochrony roślin! Kupując podróbki tracisz wiele razy!" - to hasła rozpoczętej w tym tygodniu kampanii edukacyjnej, przeciwko wprowadzaniu do obrotu handlowego, fałszowanych środków ochrony roślin.
2019-02-02, 13:33
Posłuchaj
Akcję prowadzą wspólnie: Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin, Krajowa Administracja Skarbowa, oraz Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Według szacunków Komisji Europejskiej, w całej Unii, nielegalne środki ochrony roślin stanowią od 10 do 15 proc. rynku. W Polsce mamy jeszcze większy problem, gdyż jesteśmy narażeni na duży przemyt takich produktów z Rosji, Ukrainy i Białorusi.
- Rozpoczęta obecnie kampania ma uświadamiać rolnikom niebezpieczeństwa związane z zakupem takich podróbek - podkreśla Aleksandra Mrowiec z Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin.
Plakaty i broszury związane z akcją pojawiły się w Inspektoratach Ochrony Roślin i Nasiennictwa, gdzie rolnicy przychodzą po porady, oraz w lokalnych inspektoratach Krajowej Administracji Skarbowej na terenie ośmiu województw. Otrzymali je także producenci.
REKLAMA
Joanna Gałązka z Polskiego Stowarzyszenia Ochrony Roślin wyjaśnia, że aby nie wejść w konflikt z prawem trzeba pamiętać o obowiązujących przepisach.
W ubiegłym roku, na wschodniej granicy Polski oraz w portach morskich, zatrzymano 21 ton nielegalnie sprowadzanych środków ochrony roślin.
Z inauguracją kampanii edukacyjnej zbiegło się podsumowanie efektów ubiegłorocznej zbiórki opakowań po środkach ochrony roślin. - Były one większe niż rok wcześniej - zaznacza Joanna Gałązka.
Ogólnopolska zbiórka opakowań po środkach ochrony roślin została uruchomiona przed piętnastu laty. Aleksandra Mrowiec podkreśla, że jest ona prowadzona na dogodnych dla rolników warunkach.
REKLAMA
Polskie Stowarzyszenie Ochrony Roślin deklaruje, że jest gotowe zbierać 100 proc. opakowań po zużytych środkach. Stanie się to możliwe, jeśli opakowania, wcześniej umyte, będą oddawane do sklepów.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Dariusz Kwiatkowski, kw
REKLAMA