Odbiory techniczne na II linii warszawskiego metra. Będzie przetarg na kolejne stacje

2014-06-29, 17:54

Odbiory techniczne na II linii warszawskiego metra. Będzie przetarg na kolejne stacje
Dzień otwarty na budowie stacji Dworzec Wileński, II linii metra. Foto: PAP/Rafał Guz

Jeszcze trzy miesiące potrwają prace na budowie centralnego odcinka II linii metra. Rozpoczęły się już odbiory techniczne. Potrzeba 250 protokołów, żeby nowym odcinkiem metra zaczęły jeździć pociągi.

Posłuchaj

Prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk: procedura odbioru technicznego II linii już trwa (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Jak podkreśla prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk, procedura już trwa. Żeby przystąpić do odbiorów zewnętrznych, trzeba dokonać odbiorów technicznych wewnątrz, czyli między wykonawcą a spółką Metro Warszawskie.

- Już stworzono zespół roboczy, żeby opracować odpowiednią procedurę - wyjaśnia prezes Lejk.

Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy: budowa metra zakończy się we wrześniu, ale odbiory nie zależą ode mnie.

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news

Koniec budowy przewidziany na wrzesień
Wykonawca do tej pory nie zgłosił żadnych kłopotów i opóźnień więc zgodnie z harmonogramem II linia metra powinna być gotowa z końcem września, wyjaśnia wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. 5 lipca minie 3 lata od rozpoczęcia prac budowlanych na II linii metra.
- W tej chwili prace są zaawansowane na tyle, że satysfakcjonują władze miasta - mówi wiceprezydent.
- Nie ma żadnych informacji, żeby termin zakończenia budowy, czyli 30 września, nie został dotrzymany - dodaje Michał Olszewski.

Stacja Dworzec Wileński otwarta dla zwiedzających
Stacja Dworzec Wileński, którą dziś mogli odwiedzać warszawiacy ma 13 wejść i największą w metrze galerię handlową. Perony są usytuowana na głębokości 13 metrów, mówi Maciej Żuchowicz z AGP Metro.
- Stacja Dworzec Wileński jest dobrze skomunikowana, jest blisko stacji kolejowej, na stacji jest 12 wind, a do tego wybudowano tory odstawcze i tutaj pociągi będą kończyły swój bieg i będą zawracały - wyjaśnia Żuchowicz.
Stacja Dworzec Wileński znajduje się na Pradze Północ, pod skrzyżowaniem ulic Solidarności i Targowej.

W sobotę na drugiej linii metra, po raz pierwszy pojawili się pasażerowie. Kolejką, w ramach testów, pojechali stołeczni urzędnicy i dziennikarze. Podróż rozpoczęła się na stacji Rondo Daszyńskiego, a zakończyła się na stacji Rondo ONZ.

Źródło: TVN24/x-news

Przetarg na kolejne stacje prawdopodobnie po wakacjach

Jerzy Lejk poinformował, że prawdopodobnie po wakacjach, czyli mniej więcej w terminie zakończenia budowy odcinka centralnego, będzie mógł zostać ogłoszony przetarg na budowę kolejnych sześciu stacji II linii metra.
Lejk podkreślił, że projekt budowlany dla kolejnych sześciu stacji - trzech na lewym i trzech na prawym brzegu Wisły - jest już gotowy. Dodał, że stosowną uchwałę rada miasta podjęła 26 czerwca.
- Jest skończony projekt budowlany dla tych 6 kilometrów. Jeżeli wszystkie sprawy administracyjne będą gotowe, będziemy przystępowali do ogłoszenia postępowania. Czekamy tylko na formalne możliwości - powiedział.
Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Pociągi mogą być steowane automatycznie

Na drugiej linii pociągi są technicznie przystosowane do automatycznego sterowania - bez udziału maszynisty.
- Ten system pozwala na to, że można wykonywać szereg manewrów bez udziału maszynisty - jeżdżenie po torach odstawczych, zawracanie, hamowanie, uruchamianie. Jest to potrzebne po to, żeby wykonywać techniczne manewry, na przykład wtedy, kiedy maszynista ma przerwę. Wówczas dyspozytor z centrum na Kabatach ustawi pociągi w takie sekwencji, w jakiej potrzeba - powiedział prezes Metra Warszawskiego.
Lejk zaznaczył, że pasażerów będą jednak wozić pociągi kierowane przez maszynistów, którzy będą mieć nad nimi pełną kontrolę. W przypadku błędu człowieka pociągi będą jednak reagować automatycznie.
Według ostatnich zapowiedzi do roku 2019 mają być gotowe po trzy stacje na wschód od odcinka centralnego - "Szwedzka", "Targówek 1" i "Targówek 2" i na zachód - "Wolska", "Moczydło" i "Księcia Janusza". W 2022 r. ma zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły: "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno", a także dwóch kolejnych na lewym brzegu: "Wola Park" i "Powstańców Śląskich".
Budowa nowych stacji ma kosztować 8 mld zł.

IAR/PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej