Nowe wsparcie dla Fiata. Rząd pracuje nad mechanizmem

Rząd pracuje nad możliwością zastosowania nowego mechanizmu wsparcia dla Fiata pod kątem ulokowania produkcji nowego modelu w Tychach. Chodzi o gwarancje dla sieci sprzedaży - poinformowała w czwartek w Sejmie wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.

2014-07-10, 12:12

Nowe wsparcie dla Fiata. Rząd pracuje nad mechanizmem
Fiat. Foto: materiały prasowe, Fiat

Wiceminister odpowiadała na pytanie Jerzego Borkowskiego (Twój Ruch) o działania rządu na rzecz ulokowania produkcji nowego modelu Fiata w Tychach. Mimo majowej decyzji rządu o rozszerzeniu pod tym kątem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), firma nie podjęła decyzji inwestycyjnej przed końcem czerwca, czyli w terminie obowiązywania korzystniejszych warunków pomocy publicznej.
Dementi Fiata w sprawie inwestycji w Polsce >>>
Antoniszyn-Klik zaakcentowała, że celem resortu gospodarki jest, aby tyski zakład Fiata dostał zlecenie na produkcję nowego modelu - podobnie jak udało się to niedawno w przypadku koncernów General Motors i Volkswagena. - Wiemy, że najwięcej zysków jest wtedy, kiedy cały samochód tworzony jest w danym miejscu - zaznaczyła.
Wiceminister przypomniała, że ze względu na reguły unijne do 30 czerwca w specjalnych strefach ekonomicznych obowiązywały wyższe progi pomocy publicznej dla dużych inwestorów - po tej dacie próg dopuszczalnej pomocy został obniżony z 40 proc. do 25 proc. To dlatego rząd zdecydował o rozszerzeniu KSSE jeszcze w maju, by do końca czerwca Fiat mógł skorzystać z największej możliwej pomocy publicznej na najbliższe lata. Firmie zatwierdzono też granty rządowe oraz zapewniono ją o polskiej współpracy badawczo-rozwojowej.
Fiat skupia się na rozwoju w USA
Podkreśliła również, że w dotychczasowych rozmowach resort słyszał, że swój główny rynek rozwojowy koncern widzi w Stanach Zjednoczonych, Europa nie jest bowiem jeszcze w stanie zapewnić odpowiedniego rynku zbytu. Firma zwracała też uwagę, że na polskim rynku sprzedaje bardzo mało produkowanych w Polsce samochodów.
- Grubo ponad 90 proc. samochodów produkowanych w Polsce przez Fiata idzie na eksport. Nasz rynek ich nie wchłania, co powoduje, że nasza lokalizacja traci trochę atrakcyjności w stosunku do innych. Ważna jest nie tylko atrakcyjność kosztowa, ale też sprzedaż samochodów na danym rynku - wskazała Antoniszyn-Klik.
- I tutaj jesteśmy w zaawansowanych rozmowach z ministerstwem finansów, czy nie przychylić się do projektu zwiększenia gwarancji dla sieci sprzedaży - z takim pytaniem Fiat się do nas zgłosił. Nigdy jeszcze takiego instrumentu nie udzielaliśmy w takim rozmiarze, ale też oczywiście jesteśmy skłonni go rozważyć. Tylko musi być pewność, że te samochody będą produkowane w Polsce - zastrzegła wiceminister gospodarki.
Polski rząd gra o Fiata: tyski zakład włączony do strefy specjalnej >>>

Przedstawicielka resortu mówiła też w Sejmie, że wsparcie dla Fiata jest jednym z najszerszych, jakie polski rząd kiedykolwiek zaproponował jakiemukolwiek inwestorowi, podkreślając w ten sposób bardzo ważną rolę tej firmy w polskiej gospodarce.

Janusz Piechociński, wicepremier RP, minister gospodarki o inwestycjach motoryzacyjnych w Polsce. <

Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news

REKLAMA

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej