Pendolino: aż 650 zł za brak biletu. Wiceminister: to do przemyślenia
Brak możliwości zakupu biletów w pociągu Pendolino wynika z wymogów bezpieczeństwa - mówił w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki. Dodał, że wysokość kary - 650 zł - za brak biletu przed rozpoczęciem podróży jest "do przemyślenia".
2014-12-05, 07:44
Posłuchaj
W czwartek Sejm wysłuchał informacji wiceministra infrastruktury i rozwoju Zbigniewa Klepackiego w sprawie zakupu pociągów Pendolino.
Posłowie pytali wiceministra o decyzję PKP Intercity, zgodnie z którą podróż pociągiem Pendolino będzie możliwa tylko pod warunkiem wcześniejszego kupna biletu a osoby, które wsiądą bez biletu z zamiarem zakupu go w pociągu zapłacą 650 zł kary plus koszt biletu.
PKP Intercity tłumaczy się względami bezpieczeństwa
Klepacki powiedział, że pociągi Pendolino są bezprzedziałowe i ze względu na prędkości, z jakimi będą się poruszały, powyżej 160 km/h, wszyscy pasażerowie muszą mieć miejsca siedzące. - Takie mamy zalecenie bezpieczeństwa ze strony Urzędu Transportu Kolejowego, że ludzie nie mogą stać, bo w wypadku gwałtownego hamowania on (pasażer - przyp. red.) po prostu przelatuje przez cały pociąg i może mu się coś złego stać - tłumaczył Klepacki.
Odnosząc się do wysokości kary wiceminister powiedział: "wysokość tych kary na pewno jest do przemyślenia". Zaznaczył, że bilety na Pendolino można kupić zarówno przez internet, aplikację na smartfonach oraz w kasach
Dymisje i więcej tanich przejazdów po awarii ze sprzedażą biletów na Pendolino.
REKLAMA
Źródło: TVN24/x-news
Bilety w specjalnych okienkach w kasach albo w Internecie
Prezes spółki PKP Intercity Marcin Celejewski tłumaczył wcześniej, że nawet ci, którzy przyjadą na dworzec w ostatniej chwili, będą mieli możliwość kupienia biletu. Wystarczy przyjść pięć minut przed odjazdem pociągu, by kupić bilet w specjalnym okienku w kasach. Można też wykupić przejazd przez telefon komórkowy.
Pociąg Pendolino ma zabrać pierwszych pasażerów 14 grudnia. Połączy Trójmiasto z Krakowem oraz Warszawę z Katowicami i Wrocławiem.
Pięć poziomów cenowych
Bilety na Pendolino można kupić w różnych cenach. W sumie przewoźnik opracował pięć poziomów cenowych.
– Celem wprowadzenia nowej strategii cenowej jest zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów przy jednoczesnej maksymalizacji przychodów spółki. Pasażerowie planując podróż w wyprzedzeniem, mogą kupić bilet w atrakcyjnej cenie – powiedziała rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska.
REKLAMA
W ofercie pojawią się dwie nowe kategorie pociągów: EIP oraz IC. Między Warszawą a Krakowem, Katowicami, Trójmiastem i Wrocławiem rozpoczną kursowanie pociągi Pendolino, które będą widoczne w rozkładzie jazdy jako EIP, czyli Express InterCity Premium.
Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Po wyczerpaniu puli najtańszych biletów pasażerowie mogą skorzystać z rabatów 30, 20 i 10 proc. w przedsprzedaży. Liczba takich biletów jest również ograniczona, po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. W Pendolino obowiązywać będą również ulgi ustawowe. Średnia cena biletu na Pendolino ze stolicy do Krakowa i Katowic wynosi 129,2 zł, a z Warszawy do Trójmiasta 128,8 zł. Najdroższymi połączeniami są te z Krakowa i Katowic na wybrzeże. Najtańsze bilety kosztują 98 zł, a najdroższe 189 zł. Średnia cena dla tych tras to 171,6 zł.
Prawda o Pendolino: mniej składów, pojedzie tylko czasami 200 km/h >>>
REKLAMA
Źródło: TVP/x-news
14 grudnia na tory wyjedzie 9 pociągów Pendolino
Wiceminister infrastruktury poinformował także, że obecnie w Polsce jest 17 pociągów Pendolino, 15 z nich jest już odebranych i gotowych do podróży z pasażerami, dwa kolejne są w procedurze odbiorowej, a trzy następna mają być dostarczone do końca stycznia.
- 14 grudnia br. na tory wyjedzie 9 pociągów, po mniej więcej sześciu tygodnia, czyli na przełomie stycznia i lutego przy kolejnej zmianie rozkładu jazdy dojdą cztery nowe składy a po następnych kilku tygodniach dojdą cztery następne - powiedział Klepacki. Dodał, że ostatecznie będzie jeździć 17 lub 18 składów a dwa do trzech Pendolino będą stanowić rezerwę.
Intercity kupiło 20 pociągów Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją.
Pendolino już niedługo na polskich torach.
REKLAMA
Źródło: TVN24/x-news
Próbny przejazd z Warszawy do Gdańska w rekordowym tempie
W piątek po godzinie 9 pociąg Pendolno wyruszył w próbny przejazd z Warszawy Do Gdańska. Na metę przybył tuż przed południem. Tę trasę Pendolino pokonało w dwie godziny i 32 minuty. Był to jednak jeszcze przejazd testowy bez pasażerów.
Piotr Malepszak z Polskich Linii Kolejowych jest zadowolony z piątkowego testu. Zapewnia, że trasa jest w pełni przygotowana dla szybkich połączeń.
Osoby, które jechały pociągiem zwracają jednak uwagę na kilka mankamentów. Wnętrze jest dosyć ciasne. Dziś na pokładzie było kilkadziesiąt osób. Mimo to, w przejściach tworzyły się zatory. W przypadku pełnego obłożenia, czyli 400 osób w pociągu, z bagażami, podroż może się stać uciążliwa. Zwracano także uwagę, że na zakrętach Pendolino „buja” i utrzymanie równowagi jest trudne.
Karol Trammer, dziennikarz zajmujący się transportem szynowym nie szczędzi jednak krytyki pod adresem Pendolino. Jego zdaniem ani klimatyzacja, ani lampki przy fotelach nie są żadną rewelacją. Prędkość pociągu też nie wywarła na nim wielkiego wrażenia. Jego zdaniem PKP już teraz posiada lokomotywy Husarz, które mogą rozwinąć prędkość do 200 kilometrów na godzinę.
Pociąg Pendolino może rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę. Jednak na trasie z Warszawy do Gdańska maksymalna prędkość to 160 kilometrów na godzinę. Szybciej będzie jechał tylko na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli na fragmencie trasy ze stolicy do Krakowa.
Próbny przejazd z Warszawy do Gdańska.
REKLAMA
Źródło: TVN24/x-news
IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA