Powstał pierwszy w Polsce indeks zmian cen nowych samochodów

2015-07-02, 19:30

Powstał pierwszy w Polsce indeks zmian cen nowych samochodów
Polski indeks zmian cen nowych samochodów. Foto: Pixabay.com

Takie wnioski płynął z pierwszego w Polsce wskaźnika zmian cen nowych samochodów. Ich ceny są ściśle związane z naszymi zarobkami. A okazuje się, że i jedne, i drugie rosną.

Posłuchaj

O nowym indeksie cen nowych samochodów, w radiowej Jedynce, mówili Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz Artur Tomaszewski - prezes banku, który współtworzy indeks. /Kamil Piechowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Ceny aut rosną. Średnio o 2% rocznie - takie informacje płynął ze stworzonego właśnie wskaźnika. I jak się okazuje zmiany te są ściśle związane z naszymi zarobkami. Mówi Artur Tomaszewski - prezes banku, który współtworzy indeks.

Indeks nie przewidzi promocji dealerów

- Na przykład śledząc trend w jaki sposób zmieniają się wynagrodzenia, można antycypować w jaki sposób, będą się zmieniały ceny samochodów. Oczywiście, trudno przewidzieć w ramach tego indeksu, jakieś promocje stosowane przez poszczególnych producentów, natomiast długoterminowo ten trend silnie pokrywa się ze wzrostem wynagrodzeń. Mówiąc prostymi słowami, producenci samochodów tak sterują polityką cenową, aby na te samochody było nas stać - tłumaczy.

Jak dodaje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, indeks pozwoli też w pewnym stopniu wpływać na gospodarkę.

Większe wymagania - wyższa cena


- Ceny samochodów zmieniły się, bo dzisiejszy samochód to nie jest ten sam, który kupowaliśmy w latach `90. To jest zupełnie inne auto, nowoczesne, o wiele lepiej wyposażone. Z drugiej strony, wzrosły nasze wymagania, więc kupujemy auta droższe, stąd ich średnia cena, którą dzisiaj obserwujemy jest wyższa. To już nie jest segment aut małych, to są auta klasy niższej, średniej - mówi Drzewiecki.

Indeks pozwoli też nabywcom samochodów analizować zmiany cen najpopularniejszych marek. Najnowsze wskaźniki mają być publikowane dwudziestego dnia każdego miesiąca.

Kamil Piechowski

Polecane

Wróć do strony głównej