Przewozy Regionalne zostaną przejęte przez ARP. Jest zgoda UOKiK
Przewozy Regionalne mogą zostać przejęte przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Zgodę na to wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
2015-09-16, 14:37
Posłuchaj
Badanie UOKiK wykazało, że po dokonaniu transakcji rynek napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych pozostanie konkurencyjny. Około połowy elektrycznych zespołów trakcyjnych pozostanie bowiem w rękach przedsiębiorców innych niż Przewozy Regionalne. Dodatkowo, moce produkcyjne należącej do ARP Fabryki Pojazdów Szynowych są ograniczone, a ich rozbudowa byłaby kosztowna i czasochłonna.
"Dlatego mało prawdopodobne jest aby spółka mogła istotnie zagrozić innym, większym podmiotom w sektorze napraw taboru oraz przejęła większość zleceń Przewozów Regionalnych na naprawę elektrycznych zespołów trakcyjnych" - napisał w komunikacie UOKiK.
Agencja Rozwoju Przemysłu to spółka Skarbu Państwa, której zadaniem jest między innymi wspieranie restrukturyzacji i rozwoju polskich przedsiębiorstw oraz świadczenie usług finansowych, marketingowych i doradczych. Planowana koncentracja ma polegać na przejęciu przez nią ponad 50 procent udziałów w kapitale zakładowym Przewozów Regionalnych.
Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych
Decyzja UOKiK była jednym z wymogów pozwalających na realizacje planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, który marszałkowie 13 regionów (udziałowcy spółki) pod koniec czerwca br. zaakceptowali. Zakłada on, że większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu w zamian za wkład w wysokości ok. 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwa na 2015 r.). Pieniądze zostaną przeznaczone na pozbycie się historycznych długów, restrukturyzację oraz rozwój spółki. Aby pieniądze mogły trafić do PR, konieczna jest zgoda Komisji Europejskiej.
W niedawnym wywiadzie minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak powiedziała, że plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych jest gotowy i w drugiej połowie września zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej.
REKLAMA
Największy polski przewoźnik kolejowy
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.
Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ub. rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.
Pięć lat na uratowanie spółki
Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, na antenie Polskiego Radia 24, podkreślił, że ARP znana jest z tego, że wychodzi jej ratowanie przedsiębiorstw.
- Mam nadzieję, że plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych zostanie teraz przez Agencję zrealizowany w 100 proc. – mówił ekspert. – To jest reforma nieudanej reformy z 2008 roku usamorządowienia kolei. Wydaliśmy ponad 2 mld zł na oddłużenie Przewozów Regionalnych. One zaczęły się dalej staczać, powstawały konkurencje w województwach dla nich – dodał.
Adrian Furgalski przypomniał, że warunkiem tej reformy było podpisanie przez marszałków województw pięcioletnich umów na pracę przewozową.
- Agencja daje sobie pięć lat na to, żeby spółkę uratować, żeby też rozpoczął się proces wymiany taboru, żeby spółka mogła sięgać po pieniądze unijne, bo właściwie dotychczas z nich nie korzystała – mówił Adrian Furgalski. – Jest jednak pytanie, jak wyjść z tej spółki, bo przecież ARP nie będzie tam wiecznie. Prawdopodobnie sposobem na to będzie giełda, a może przedsiębiorstwo zostanie podzielone na 5 kompanii przewozowych – przewidywał.
REKLAMA
Polskie Radio 24/IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA