Akcyza od samochodów będzie zależała od norm ekologicznych?

Nie będzie corocznej daniny od starych samochodów - dementuje wcześniejsze doniesienia medialne Ministerstwo Finansów.

2016-07-27, 07:17

Akcyza od samochodów będzie zależała od norm ekologicznych?
Branża motoryzacyjna popiera zastąpienie akcyzy inną opłatą.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Czy akcyza od aut zostanie zastąpiona nowym "ekologicznym" podatkiem, zastanawiają się goście radiowej Jedynki. /Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Jak zapewnia Paweł Jurek z biura prasowego resortu, nie ma żadnych planów związanych z taką roczną opłatą dla nieco starszych samochodów.

Trwają prace nad uporządkowaniem akcyzy od aut

I jednocześnie dodaje, że trwają prace koncepcyjne nad uporządkowaniem dotychczasowego systemu akcyzy od samochodów osobowych.

Akcyza zależna od spełniania norm ekologicznych?

─ Jednym z możliwych wariantów jest uzależnienie stawki podatku akcyzowego od norm ekologicznych poszczególnych pojazdów – mówi rzecznik resortu finansów.

Branża motoryzacyjna popiera zastąpienie akcyzy inną opłatą

─ Branża motoryzacyjna chciałaby zastąpienia akcyzy
- mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

 Jak jednocześnie zastrzega, mowa jest o zastąpieniu akcyzy, nie ma oczywiście mowy aby obok akcyzy pojawił się nowy podatek.

Podatek ma spełniać trzy warunki

─ Ale mówimy oczywiście o podatku, który musi być zaakceptowany społecznie, bo Polska nie jest krajem zamożnym, po drugie - aby ten podatek zachęcał do wymiany parku samochodowego, i po trzecie – aby był tak skonstruowany, aby promował samochody przyjazne środowisku – mówi Faryś.

REKLAMA

Polskę zalewają stare samochody

Zaledwie w pierwszych 6 miesiącach tego roku, do Polski sprowadzono prawie pół miliona starych samochodów, to o ponad 16 procent więcej niż rok wcześniej.

─ Dlatego zmiana akcyzy jest potrzebna - dodaje Faryś.
─ Tak duża ilość sprowadzonych używanych samochodów, z których połowa ma więcej niż 10 lat, to efekt akcyzy, podatku, który nie promuje kupowania nowszych samochodów - podkreśla.

I dodaje, że nowy podatek powinien być tak skonstruowany, aby promował pojazdy najprzyjaźniejsze środowisku, a więc nam.

Zdaniem profesora Wojciecha Suchorzewskiego z Politechniki Warszawskiej, nowe rozwiązanie podatkowe dla starych samochodów powinno być obojętne fiskalnie dla społeczeństwa.

─  To znaczy suma opłat powinna być taka sama. To ważne, aby uzyskać akceptację społeczną –mówi profesor.

Dziś podatek akcyzowy od importowanych aut wynosi 3,1 procent dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej dwóch tysięcy centymetrów sześciennych, a powyżej, jest to już 18,6 procent.

W 20 krajach europejskich - akcyza została zastąpiona inną opłatą. Zdaniem eksperta - tak powinno być i u nas.

Obecnie średnia wieku samochodów na polskich drogach wynosi 13 lat.

Dominik Olędzki, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej