Akcyza od samochodów będzie zależała od norm ekologicznych?
Nie będzie corocznej daniny od starych samochodów - dementuje wcześniejsze doniesienia medialne Ministerstwo Finansów.
2016-07-27, 07:17
Posłuchaj
Jak zapewnia Paweł Jurek z biura prasowego resortu, nie ma żadnych planów związanych z taką roczną opłatą dla nieco starszych samochodów.
Trwają prace nad uporządkowaniem akcyzy od aut
I jednocześnie dodaje, że trwają prace koncepcyjne nad uporządkowaniem dotychczasowego systemu akcyzy od samochodów osobowych.
Akcyza zależna od spełniania norm ekologicznych?
─ Jednym z możliwych wariantów jest uzależnienie stawki podatku akcyzowego od norm ekologicznych poszczególnych pojazdów – mówi rzecznik resortu finansów.
Branża motoryzacyjna popiera zastąpienie akcyzy inną opłatą
─ Branża motoryzacyjna chciałaby zastąpienia akcyzy
- mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jak jednocześnie zastrzega, mowa jest o zastąpieniu akcyzy, nie ma oczywiście mowy aby obok akcyzy pojawił się nowy podatek.
Podatek ma spełniać trzy warunki
─ Ale mówimy oczywiście o podatku, który musi być zaakceptowany społecznie, bo Polska nie jest krajem zamożnym, po drugie - aby ten podatek zachęcał do wymiany parku samochodowego, i po trzecie – aby był tak skonstruowany, aby promował samochody przyjazne środowisku – mówi Faryś.
REKLAMA
Polskę zalewają stare samochody
Zaledwie w pierwszych 6 miesiącach tego roku, do Polski sprowadzono prawie pół miliona starych samochodów, to o ponad 16 procent więcej niż rok wcześniej.
─ Dlatego zmiana akcyzy jest potrzebna - dodaje Faryś.
─ Tak duża ilość sprowadzonych używanych samochodów, z których połowa ma więcej niż 10 lat, to efekt akcyzy, podatku, który nie promuje kupowania nowszych samochodów - podkreśla.
I dodaje, że nowy podatek powinien być tak skonstruowany, aby promował pojazdy najprzyjaźniejsze środowisku, a więc nam.
Zdaniem profesora Wojciecha Suchorzewskiego z Politechniki Warszawskiej, nowe rozwiązanie podatkowe dla starych samochodów powinno być obojętne fiskalnie dla społeczeństwa.
─ To znaczy suma opłat powinna być taka sama. To ważne, aby uzyskać akceptację społeczną –mówi profesor.
Dziś podatek akcyzowy od importowanych aut wynosi 3,1 procent dla samochodów osobowych o pojemności silnika poniżej dwóch tysięcy centymetrów sześciennych, a powyżej, jest to już 18,6 procent.
W 20 krajach europejskich - akcyza została zastąpiona inną opłatą. Zdaniem eksperta - tak powinno być i u nas.
Obecnie średnia wieku samochodów na polskich drogach wynosi 13 lat.
Dominik Olędzki, jk
REKLAMA
Polecane
REKLAMA