Opłaty za autostrady w Niemczech dla aut osobowych najwcześniej za rok

Opłaty za autostrady w Niemczech zostaną wprowadzone najwcześniej pod koniec przyszłego roku. Poinformował o tym niemiecki minister transportu.

2016-11-05, 10:31

Opłaty za autostrady w Niemczech dla aut osobowych najwcześniej za rok
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Opłaty za autostrady w Niemczech zostaną wprowadzone najwcześniej pod koniec przyszłego roku. Poinformował o tym niemiecki minister transportu.Z Berlina - Wojciech Szymański, Polskie Radio./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Alexander Dobrindt powiedział, że opłaty zaczną obowiązywać dopiero po wyborach parlamentarnych, które mają odbyć się jesienią 2017 roku. Dobrindt tłumaczył, że w nadchodzących miesiącach trzeba będzie przeprowadzić zmiany obowiązujących przepisów.

Niemieckie Ministerstwo Transportu chciało wprowadzić opłaty już w tym roku. Plany te zablokowała jednak Komisja Europejska, która dopatrzyła się w nich dyskryminacji zagranicznych kierowców. Sprawa miała nawet trafić przed Trybunał w Luksemburgu. Wczoraj poinformowano jednak, że Bruksela i Berlin porozumiały się w sprawie niezbędnych zmian w prawie.

Dziennik "Bild" podał, że dziesięciodniowa winieta będzie kosztować zagranicznych kierowców od 5 do 15 euro. Za dwumiesięczną trzeba będzie zapłacić od 16 do 22 euro.

Rozważane jest także wprowadzenie taniej winiety jednodniowej.

REKLAMA

KE godzi się na niemieckie opłaty dla aut osobowych na autostradach. Mają nie dyskryminować cudzoziemcó

KE potwierdziła w piątek, że nastąpił postęp w rozmowach z niemieckimi władzami ws. wprowadzenia opłat za użytkowanie autostrad w tym kraju.

Rozwiązania, nad jakimi pracują obie strony, mają zapewnić, że system myta nie będzie dyskryminował cudzoziemców.

Jest zgoda na finansowanie autostrad przez użytkowników

"Komisja Europejska i niemiecki rząd podzielają cel i dążą do odejścia od systemu opartego na finansowaniu infrastruktury przez podatki do systemu opartego na opłatach użytkowników za korzystanie z infrastruktury i zanieczyszczanie środowiska" - powiedziała na piątkowej konferencji prasowej w Brukseli rzeczniczka KE Mina Andreewa.

KE chciała pozwać Niemcy za myto dla samochodów. Dyskryminowało cudzoziemców

Komisja Europejska zdecydowała we wrześniu, że pozwie przed unijny sąd Niemcy za naruszenie prawa Unii Europejskiej przy wprowadzaniu myta od samochodów osobowych. Zdaniem KE, niemieckie przepisy są dyskryminujące dlatego, że przewidują rekompensatę w formie zwrotu z podatku za myto, z czego mogliby korzystać tylko kierowcy niemieccy.

Rozmowy w tej sprawie trwały od dwóch lat. Prowadziła je komisarz odpowiedzialna za transport Violeta Bulc, ale kilkukrotnie włączył się w nie również szef Komisji Jean-Claude Juncker.

Berlin przygotowuje myto nie dyskryminujące cudzoziemców

Jak poinformowały źródła zbliżone do sprawy, porozumienie przewiduje, że Niemcy mają w ciągu najbliższych tygodni przedstawić poprawki tak, by system myta nie był dyskryminujący dla obcokrajowców. Berlin ma m.in. zrezygnować z pełnej rekompensaty dla niemieckich kierowców w formie zwrotu podatku. Nie będzie to jednak pełna rezygnacja ze zwrotu podatku. Wprowadzone mają być też zachęty do kupowania bardziej przyjaznych środowisku samochodów.

Krótkoterminowe winiety mają być tańsze. Np. za 10 dni będą kosztować 2,5 euro

Według źródeł znających szczegóły porozumienia między Berlinem a Brukselą porozumienie to przewiduje też, że Niemcy mają wycofać się z nieproporcjonalnie wysokich opłat za krótkoterminowe winiety. Winiety takie, które z natury rzeczy są często kupowane przez zagranicznych kierowców, miały kosztować do 30 euro (w zależności od tego na jak długi okres miałby obowiązywać). Po zmianach ich cena miałaby się zaczynać od 2,5 euro za 10 dni.

Będą winiety weekendowe

 Dodatkowo władze w Berlinie miałby wprowadzić nowy typ winiety na weekend, tak by nie zniechęcać do krótkich wyjazdów mieszkańców terenów przygranicznych.

Teraz Bruksela czeka na przedstawienie jej tekstu nowych regulacji. Po ich zaakceptowaniu, co ma nastąpić w najbliższych tygodniach, możliwe będzie zakończenie tego sporu i wycofanie skargi z sądu UE.

Rząd niemiecki liczy na 500 mln euro z osobowego myta

Rząd niemiecki liczył na wpływy do budżetu z tytułu myta w wysokości 500 mln euro rocznie. Uzyskane środki mają być przeznaczone w całości na infrastrukturę. Kierowcy samochodów ciężarowych płacą za przejazd po niemieckich autostradach od 2005 roku.

Komisja nie sprzeciwia się samym opłatom drogowym, które obowiązują w wielu państwach unijnych i pozwalają pozyskać dodatkowe środki na utrzymanie drogowej infrastruktury. Decyzje o mycie są wyłączną kompetencją państw członkowskich. Obciążenia z tego tytułu muszą być jednak takie same zarówno dla obywateli innych krajów, jak i mieszkańców danego państwa.

IAR, PAP, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej