Nowa produkcja Toyoty w Polsce. Wicepremier Morawiecki: wkrótce kolejne inwestycje

2017-11-29, 14:51

Nowa produkcja Toyoty w Polsce. Wicepremier Morawiecki: wkrótce kolejne inwestycje
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: josefkubes/Shutterstock.com

Toyota zainwestuje w produkcję nowej generacji silnika benzynowego w zakładzie w Jelczu-Laskowicach. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy w Polsce pojawi się ponad 10 nowych inwestycji w branży automotive, poinformował wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki.

Łączna ich wartość sięgnie ok. 400 mln zł.

- Branża motoryzacyjna to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Obecnie mamy zarejestrowanych blisko 28 mln samochodów, a z polskich fabryk wyjeżdża w ciągu roku około 700 tys. aut. Prężnie rozwija się także produkcja podzespołów, części i akcesoriów samochodowych. To wszystko sprawi, że branża motoryzacyjna w dużej mierze stanowi o sile naszego przemysłu. Na koniec października tego roku liczba osób pracujących w produkcji pojazdów samochodowych stanowiła ok. 7,4 proc. pracujących w przemyśle i wyniosła 202 tys. To wyraźny wzrost – o 8,3 proc. w odniesieniu do poprzedniego roku. Natomiast w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2017 roku wartość produkcji sprzedanej wyniosła blisko 124 mln zł, czyli o 7,2 proc. więcej niż w porównywalnym okresie w roku 2016 r. - powiedział wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki.

"

Mateusz Morawiecki Branża motoryzacyjna naturalnie staje się tą gałęzią gospodarki, która buduje podstawy pod solidny wzrost gospodarczy Polski w kolejnych latach.

Branża motoryzacyjna naturalnie staje się tą gałęzią gospodarki, która buduje podstawy pod solidny wzrost gospodarczy Polski w kolejnych latach, dodał wicepremier.

- W ciągu najbliższych 2 miesięcy pojawi się w Polsce ponad 10 nowych inwestycji w branży automotive, których łączna wartość sięgnie ok. 400 mln złotych - zapowiedział Mateusz Morawiecki.

Nowa produkcja silników Toyoty od 2020 roku

Toyota nową produkcję uruchomi w 2020 roku.

Najnowsza generacja silnika jest zaprojektowana w oparciu o nową globalną platformę projektową. Silnik ten wraz z baterią będzie wykorzystywany w napędach hybrydowych oraz w wersji konwencjonalnej.

Toyota Motor Europe ogłosiła w czwartek, że w 2020 roku rozpocznie produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne projektu wyniosą 400 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do niemal 4,5 miliarda złotych.

Najnowsza generacja silnika jest zaprojektowana w oparciu o nową globalną platformę projektową Toyoty (TNGA – Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z baterią będzie wykorzystywany w napędach hybrydowych oraz w wersji konwencjonalnej. (Będą w niego wyposażone modele Toyoty, które pojawiać się będą na rynku od roku 2020).

Mateusz Morawiecki: stajemy się fabryką Europy

"

Mateusz Morawiecki Obecnie 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy.

- Uruchomienie przez Toyotę kolejnej linii produkcyjnej w Polsce nie tylko zwiększa nakłady inwestycyjne tej firmy w naszym kraju i daje nowe – dobrej jakości – miejsca pracy dla polskich inżynierów i techników. Przede wszystkim świadczy o tym, że motoryzacyjni giganci nieprzerwanie stawiają na nasz kraj oraz decydują się na reinwestowanie osiąganych tu zysków. Jeszcze niedawno byliśmy traktowani jako montownia i dostarczyciel taniej siły roboczej. Zerwaliśmy z tym i obecnie kiedy 2 na 3 nowe miejsca pracy w przemyśle europejskim powstają właśnie w Polsce, stajemy się fabryką Europy. Oferujemy inwestorom doskonałą lokalizację, dobre warunki prowadzenia biznesu i świetnie przygotowane kadry. Dzisiaj dodałbym, że reindustralizacja ma oblicze przemysłu motoryzacyjnego, a cała branża stanowi jedno z kół zamachowych polskiego silnika gospodarczego – zaznacza Mateusz Morawiecki.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że nowy silnik powiększy gamę podzespołów produkowanych w naszych fabrykach, podkreśla Eiji Takeichi, prezes zarządu Toyota Motor Manufacturing Poland.

- Napędy hybrydowe stanowią obecnie 40% sprzedaży Toyoty w Europie i ich udział wzrasta gwałtownie. Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku – wyjaśnia prezes.

"

Eiji Takeichi Ta inwestycja oznacza, że będziemy mogli sprostać oczekiwaniom rynku.

Zwiększenie naszej konkurencyjności

Dzięki projektowi napędu hybrydowego TNGA będziemy mogli zwiększyć naszą konkurencyjność, zauważa z kolei Dariusz Mikołajczak, dyrektor fabryki w Jelczu-Laskowicach.

- Zastosowanie najnowszych technologii Toyoty tworzy nowe możliwości rozwoju dla naszych pracowników i bazy dostawców, zwiększając nasz wkład w rozwój polskiej gospodarki – podkreśla Dariusz Mikołajczak.

Projekty inwestycje Toyoty w Polsce od lat wspiera Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

- Cieszy nas, że firma podjęła decyzję o zrealizowaniu zaawansowanej technologicznie dużej reinwestycji. Polska ma bardzo dobry klimat inwestycyjny, który nie tylko przyciąga nowych inwestorów zagranicznych, ale również obecnych w naszym kraju przekonuje do reinwestowania. Ta decyzja jest tego najlepszym przykładem – podkreśla wiceprezes PAIH dr Krzysztof Senger.

Oddech konkurencji na plecach

Polska jest ważnym miejscem na europejskiej motoryzacyjnej mapie produkcyjnej, mówił w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

"

Jakub Faryś Polska jest ważnym miejscem na europejskiej motoryzacyjnej mapie produkcyjnej.

- Cieszę się, że rząd dokłada starań, żeby dalej tak było, bo o inwestorów trzeba bardzo zabiegać – podkreślał ekspert.

Nie można zapominać jednak o tym, dodawał prezes PZPM, że Polska ma poważnych konkurentów w regionie. Słowacja w ubiegłym roku wygrała wyścig o inwestycję Jaguara. Atrakcyjnymi krajami dla inwestorów z branży motoryzacyjnej są również Czechy czy Węgry.

- To są te kraje, które są postrzegane obok Polski jako te, w których warto inwestować. Może na jedną rzecz warto zwrócić uwagę. Coraz częściej bardzo wysocy decydenci z branży motoryzacyjnej postrzegają nas, te cztery kraje, jako jeden wspólny hub, bo nie ma granic, można zupełnie swobodnie części i podzespoły produkować w jednym kraju, a przewozić do drugiego. Oczywiście gdzieś jesteśmy konkurentami, ale jesteśmy postrzegani jako jeden obszar, w który warto inwestować – wyjaśniał Jakub Faryś.

IAR/PAP/Ministerstwo Rozwoju/NRG, awi

Polecane

Wróć do strony głównej