Liczy się korzystanie, a nie posiadanie. Współdzielenie w Polsce coraz bardziej trendy
Firmy wypożyczające rowery, samochody czy skutery na czas mają się w Polsce coraz lepiej. Z raportu firmy DataArt wynika, że niemal 90 procent z nich, w tym roku powiększy swoją flotę. Tak zwana ekonomia współdzielenia to nie tylko transport, ale też dzielenie się mieszkaniem czy... ogrodem.
2019-01-16, 17:17
Posłuchaj
W Polsce działa 21 firm, które udostępniły do wspólnego użytkowania rowery, samochody, skutery, a ostatnio też hulajnogi. Obok transportu, największym hitem wspólnego użytkowania przedmiotów są apartamenty. W Polsce ta usługa nie jest jednak tak popularna jak we Włoszech czy Hiszpanii - komentuje Marek Tatała, ekonomista Forum Obywatelskiego Rozwoju. Jak dodaje, Indeks Ekonomii Współdzielenia wskazuje, że Polska zajmuje pod tym względem 92. miejsce na świecie. W czołówce są kraje z bardzo rozwiniętym rynkiem turystycznym, bo najpopularniejsze jest dzielenie się mieszkaniami.
- Ta pozycja odzwierciedla naszą pozycję jeśli chodzi o turystykę. Trudno konkurować z krajami, leżącymi nad ciepłym morzem - dodaje Marek Tatała.
Trend powoli do nas dociera
Jak mówi ekonomista Marek Zuber, Polacy dali się jednak przekonać do dzielenia się rzeczami, choć na początku nie wszystko na to wskazywało - bo, jak mówi, Polacy są przyzwyczajeni do tego, że najważniejsze jest to, by "mieć". Teraz to się jednak zmienia - nowe pokolenia Polaków bardziej patrzą na użyteczność i chcą przede wszyskim korzystać, a do tego nie trzeba być koniecznie właścicielem. Zdaniem Marka Zubera moda na współdzielenie może oznaczać przemeblowanie dotychczasowego porządku na rynku.
A potencjał do takich zmian jest spory. Marek Tatała zwraca uwagę, że w Polsce wiele usług, jak na przykład dzielenie się przestrzenią ogrody czy wymiana ubrań, w Polsce dopiero czeka na swoją premierę.
Według wyliczeń DataArt na podium usług dzielenia w tranporcie są Warszawa, Poznań i Kraków.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Marcin Jagiełowicz, md
REKLAMA
Polecane
REKLAMA