Biznesplan
Biznesplan jest dokumentem, który zawiera ocenę rentowności danego przedsięwzięcia o charakterze gospodarczym. Wiele można się z niego dowiedzieć o filozofii działania, przyjętej przez firmę.
2018-11-07, 17:04
Posłuchaj
- To dokument, w którym tak naprawdę opisujemy strategię naszej firmy- wyjaśnia Jakub Bińkowski ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Biznesplan może składać się z wielu części, jednak do tych podstawowych należą: analiza rynku i konkurencji , która na tym rynku działa, analiza przyszłej strategii marketingowej, profilowanie produkcji oraz elementy związane z prowadzeniem działań w przyszłości i szacowaniem dochodów z niej płynących.
W związku z tym biznesplan może być używany do wielu różnych celów. Na przykład niejednokrotnie jest wymagany przy zaciąganiu kredytów w bankach, szczególnie gdy w grę wchodzą większe kwoty, którymi ktoś chce dofinansować swoje poczynania biznesowe. Zwłaszcza w fazie początkowej realizacji przedsięwzięcia banki wymagają, aby taki biznesplan został im przedstawiony. Chcą dzięki temu oszacować czy kredytobiorca będzie w stanie regularnie spłacać zaciągnięty dług. Warto też pamiętać, że biznesplan jest z reguły wymagany przy dofinansowaniu pochodzącym z Funduszy Europejskich.
- Jako, że są to środki publiczne, muszą być przyznawane według pewnych racjonalnych zasad i muszą trafiać do firm, które stabilnie działają na rynku i mają zaplanowaną dobrą strategię funkcjonowania w przyszłości, przedstawioną właśnie w biznesplanie - podkreśla Jakub Bińkowski.
Często biznesplan stanowi też element wewnętrznej dokumentacji firm, zazwyczaj w większych przedsiębiorstwach, w których takie dokumenty są przygotowywane jako zbiór wskazań w jakim kierunku przedsiębiorstwo ma się rozwijać w określonym czasie.
Struktura biznesplanu jak i cele, dla których jest on przygotowywany różnią się w zależności od profilu firmy, jej wielkości i zamiarów.
Takie dokumenty powinny sporządzać przedsiębiorstwa , które dopiero powstają jak też firmy już od pewnego czasu działające na rynku. Jest to szczególnie ważne w chwilach decydujących o przyszłości, a więc na przykład przy podejmowaniu ekspansji rynkowej na nowych obszarach, zmianie sposobu działania, przejmowaniu innego przedsiębiorstwa lub łączeniu się z innym podmiotem.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Dariusz Kwiatkowski, md