Fundusze unijne: pieniądze na budowę i modernizację dróg lokalnych
Samorządy lokalne, w tym gminy wiejskie, przygotowują się do sięgania po unijne wsparcie z budżetu na lata 2014-2020.
2015-04-21, 11:56
Posłuchaj
Właśnie temu poświęcone było ostatnie posiedzenie Konwentu Wójtów Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Kilkudziesięciu włodarzy dowiedziało się od przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Urzędu Marszałkowskiego, na co mogą liczyć w nowym rozdaniu środków unijnych. Dyskutowano też, jak te fundusze spożytkować.
- Pula środków z UE jest niewystarczająca na potrzeby w naszych gminach. Przede wszystkim zmartwieni jesteśmy pulą środków w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, dlatego że jest ona kilkakrotnie mniejsza niż w latach 2007-2013. Średnio na jedną gminę wiejską może przypaść ok. 1 mln zł na zadania związane z budową dróg, sieci wodno-kanalizacyjnych czy programami dotyczącymi odnowy wsi - mówi Jacek Brygman, wójt gminy Cekcyn, przewodniczący Konwentu Wójtów Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Nowy zakres w PROW na lata 2014-2020
Jak dodaje Bartosz Szymański, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w PROW na lata 2014-2020 pojawił się nowy zakres: drogi lokalne i ich modernizacja.
- Globalnie pieniędzy w PROW na samorządy jest mniej niż w poprzedniej perspektywie unijnej. Natomiast w Kujawsko-Pomorskiem został wkomponowany element dotyczący rozwoju lokalnego w ramach Regionalnego Programu Rozwoju. To dodatkowe 80 mln euro, które na pewno trafi na kujawsko-pomorską wieś – podkreśla Bartosz Szymański. – Ministerstwo wspólnie z samorządami chce uruchomić w drugiej połowie roku wsparcie przygotowawcze dla lokalnych grup działania, a w trzecim kwartale roku zaprosić samorządy do składania wniosków dotyczących modernizacji i budowy dróg lokalnych – dodaje.
REKLAMA
Również Elżbieta Siemiątkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego zwraca uwagę na to, że pieniędzy w PROW będzie mniej na zadania skierowane do jednostek samorządu terytorialnego, ale pojawił się bardzo kapitałochłonny zakres, czyli budowa dróg lokalnych.
Andrzej Krystek, awi
REKLAMA
REKLAMA