Polskim producentom słodyczy ciężko konkurować na rynkach światowych przez ceny cukru

Tylko nieco ponad 4 procent wynosi udział polskich producentów słodyczy w unijnym rynku, ale zarówno produkcja jak i eksport naszych słodkości stale i stabilnie rośnie. Jaki może być rok 2016 i jakie problemy mają polscy producenci?

2016-10-08, 13:30

Polskim producentom słodyczy ciężko konkurować na rynkach światowych przez ceny cukru
Polski rynek słodyczy stale rośnie.Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O sytuacji polskich producentów słodyczy mówili w „Agro-Faktach” radiowej Jedynki Marek Przeździak, prezes Stowarzyszenia Polbisco zrzeszającego polskich producentów słodyczy i Konrad Mickiewicz, prezes Zakładów Przemysłu Cukierniczego Bałtyk (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Wartość polskiego rynku słodyczy to już ok. 13 mld zł. W 2015 r. wzrósł on o 10 proc. w porównaniu do roku 2014.

- Sytuacja na rynku jest stabilna. Spodziewamy się, patrząc na cały rynek, niewielkiego wzrostu - mówi Marek Przeździak, prezes Stowarzyszenia Polbisco zrzeszającego polskich producentów słodyczy.

Rynek stale rośnie

Podobnie ocenia sytuację na tym rynku Konrad Mickiewicz, prezes Zakładów Przemysłu Cukierniczego Bałtyk.

- Cały czas obserwujemy, że rynek ten rośnie. Zmieniają się mody, zmieniają się kategorie, które rosną, Polacy bardziej zwracają uwagę na produkty z pewną wartością dodaną, również produkty premium czy  produkt podarunkowe, które można przekazać na prezent – wylicza gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

Eksport poprawia wyniki producentów

Marek Przeździak podkreśla, że polskie słodycze mają bardzo dobrą markę za granicą. Ich eksport jest ważną pozycją w bilansach krajowych polskich producentów.

W 2015 r. wyeksportowaliśmy słodycze o wartości ponad miliarda euro.

-  Eksport poprawia wyniki finansowe wielu naszych producentów, ponieważ rynek wewnętrzny jest dość stabilny – mówi ekspert.

Od lat Polska nie tylko eksportuje słodycze, ale także je importuje.

REKLAMA

Konkurencja z Ukrainy

Marek Przeździak ocenia, że coraz większym problemem dla polskich producentów są słodycze z Ukrainy.

- Umowy, jakie Unia Europejska podpisała z Ukrainą spowodowały duży napływ słodyczy z tamtego kierunku, które z różnych względów są tańsze. Ale też jakością odstępują od naszych produktów. Ze względu na cenę są jednak konkurencyjne i nasi producenci już to odczuwają, szczególnie małe firmy – zaznacza rozmówca Jedynki.

W UE ceny cukru są regulowane

Problemy powodują przede wszystkim ceny cukru, które na rynku unijnym są regulowane i znacząco niższe niż na rynkach światowych.

- Jeżeli dzieje się na wymiana handlowa w ramach UE, można powiedzieć, że gramy na tych samych zasadach. Natomiast import z Ukrainy jest nie fair, ponieważ inna jest polityka dotycząca cen cukru w Unii, a inna poza nią. Producenci europejscy są na straconej pozycji - uważa Konrad Mickiewicz.

REKLAMA

Od 30 września 2017 r. rynek cukru będzie wolny. Dla naszej branży spożywczej i konsumentów może to oznaczać oszczędności rzędu 2 mld zł rocznie, bo tyle według szacunków wynosi różnica pomiędzy europejskimi a światowymi cenami cukru.

Eksperci oceniają, że w najbliższych latach najdynamiczniej będzie rozwijał się segment wyrobów czekoladowych.

Elżbieta Mamos, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej