Ile kosztuje wprowadzenie nowego produktu na rynek?
Firma chcąca wprowadzić nowy produkt na rynek ma do przejścia długą, nieraz wyboistą drogę. Proces ten wiąże się bowiem i z dużym ryzykiem, i z wysokimi kosztami.
2017-08-04, 14:56
Posłuchaj
Badania Nielsena pokazują, że jeszcze dwa lata temu nowe produkty próbować chciało jedynie 13 proc. Polaków, a obecnie jest to już ok. 25 proc. Wydawałoby się więc, że dla firm chcących wprowadzać na rynek nowości sytuacja jest wręcz idealna.
Jednak wprowadzenie nowego produktu to długi i ryzykowny proces, podkreśla Ireneusz Lichota z firmy Zentis Polska.
- Wprowadzenie nowego produktu jest dużym ryzykiem, ponieważ statystycznie tylko co 10. produkt udaje się skutecznie i długoterminowo wprowadzić na rynek, więc te 9 ląduje poza sklepem, ale sukces tego jednego pozwala na osiągnięcie zysków, pokrycie kosztów pozostałych produktów – wyjaśnia rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Najważniejsze rozpoznanie rynku i potrzeb klienta
Proces wprowadzania na rynek nowości musi zostać poprzedzony jego rozpoznaniem, dodaje Ireneusz Lichota.
- Przede wszystkim należy rozpoznać popyt, w którym kierunku rozwijają się trendy żywnościowe i następnie znaleźć własne rozwiązanie, własny produkt, który następnie należy skutecznie wykreować. Ważne jest również, żeby wiedzieć, do kogo produkt jest skierowany – podkreśla ekspert.
Promocja słono kosztuje
Skuteczne wypromowanie i umocowanie na rynku nowego produktu to spory wydatek, dodaje Ireneusz Lichota.
- Duże firmy spożywcze przeznaczają kilka milionów na wprowadzenie produktu na rynek. Te koszty związane są z technologią, ale również z wydatkami na PR czy marketing – wyjaśnia gość Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Eksperci są zgodni, że wprowadzenie na rynek nowego produktu to wydatek rzędu kilku, a częściej kilkunastu milionów złotych.
REKLAMA
Elżbieta Mamos, Anna Wiśniewska
Polecane
REKLAMA