Jak inwestycje kolejowe zmienią Polskę Wschodnią?

PKP Polskie Linie Kolejowe realizują ogólnokrajowy program o wartości około 66 mld złotych. Jego część stanowi rozwój połączeń kolejowych we wschodniej części kraju, będący ważnym elementem Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

2017-11-23, 09:45

Jak inwestycje kolejowe zmienią Polskę Wschodnią?
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: phildaint/shutterstock.com/cc

Posłuchaj

O kolejowych inwestycjach w Polsce Wschodniej mówili w "Agro-Faktach" radiowej Jedynki: Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe i Jakub Majewski z Fundacji ProKolej (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

W ramach tego przedsięwzięcia na rozwój sieci kolejowej przeznaczono około 2 mld złotych pochodzących z Funduszy Europejskich.

W ramach Programu, który ułatwi życie między innymi mieszkańcom wsi i małych miast, realizowanych jest kilka projektów, wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Jeżeli spojrzymy na mapę, rzeczywiście widzimy, że pierwszy Program Operacyjny Polska Wschodnia w północnej części kraju, to jest odcinek pomiędzy Działdowem a Olsztynem, natomiast kolejne połączenie, które będzie w ramach tego Programu, to jest połączenie miast Ełk – Szczytno. Bardziej w części południowej mamy kolejny Program Operacyjny i połączenie Białystok – Bielsk Podlaski, następne Lewki – Hajnówka i kolejne Czeremcha – Hajnówka, a jeszcze niżej mamy bardzo ważne połączenie Lublin – Stalowa Wola, które będzie bardzo istotne, dlatego że pozwoli skrócić połączenie pomiędzy Lublinem a Rzeszowem, ale także pomiędzy Lublinem a Stalową Wolą. Kolejne bardzo istotne połączenie to Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz i jeszcze jedno to jest odgałęzienie, które będzie prowadzić od Skarżyska Kamiennej do Sandomierza, bardzo ważne dla województwa świętokrzyskiego. Jeżeli spojrzymy na poszczególne projekty, to możemy powiedzieć, że te połączenia wpływają na to, że czas podróży się skróci, np. pomiędzy Lublinem i Stalową Wolą z 1 godziny i 10 minut skróci się o 25 minut – podkreśla rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Wzmocnienie regionu i poprawa warunków życia

Jakub Majewski z Fundacji ProKolej uważa, że inwestycje kolejowe będą miały znaczenie dla poprawy warunków życia mieszkańców wsi, a także wzmocnią region pod względem gospodarczym.

REKLAMA

- Na pewno jest tak, że dobry transport kolejowy to dostęp do miejsc pracy, edukacji, usług publicznych. Nie będzie trzeba się przeprowadzać do dużego miasta, będzie można dojeżdżać. Jeżeli pociąg będzie jeździł szybko i często, to będzie można mieszkając cały czas w tym samym miejscu, korzystać z usług większych aglomeracji, ośrodków i dzięki temu ten rozwój zawita również do wsi czy mniejszych miast. Tak wygląda standard życia w nowoczesnym państwie, że nie trzeba zawsze wyjeżdżać na cały tydzień, można wyjechać rano, a wrócić po południu. Jeżeli transport publicznych jest na dobrym poziomie, to zyskują na tym wszyscy – podkreśla ekspert.

Inwestycje powinny przyspieszyć

Musimy jednak nadrobić stracony czas, dodaje Jakub Majewski.

- Bo mamy już połowę perspektywy unijnej, a cały czas jesteśmy na etapie rozstrzygania przetargów czy podpisywania umów. Teraz czas na ciężką pracę, a później, po zakończeniu tych inwestycji będzie potrzebna promocja kolei, wysiłek ze strony organizatorów przewozów, żeby po tych nowych, zmodernizowanych torach pojechały pociągi, żeby przy nowoczesnych dworcach zatrzymywało się dużo składów i żeby ta infrastruktura zaczęła żyć, bo wtedy przyciągnie nowych klientów i okaże się, że rosną przychody, okaże się, że tych pociągów potrzebne jest jeszcze więcej i zmienimy kompletnie nastawienie do kolei i standard życia w Polsce Wschodniej – uważa rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Poza środkami z  Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, na modernizację i rozbudowę sieci kolejowej w Polsce Wschodniej przeznaczono też setki milionów złotych z Projektu  "Łącząc Europę". Największe dofinansowanie pochodzi jednak z Programu Operacyjnego  Infrastruktura i Środowisko.

REKLAMA

Dariusz Kwiatkowski, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej