Rajd Polski: kwalifikacje rozstrzygnięte
Fiński kierowca Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000) wygrał kwalifikacje 69. Rajdu Polski i uzyskał prawo wyboru jako pierwszy numeru startowego do sobotnich odcinków specjalnych. Drugi czas piątkowej próby miał Michał Sołowow (Ford Fiesta S2000).
2012-09-28, 19:00
Posłuchaj
Odcinek kwalifikacyjny, po raz pierwszy zorganizowany podczas Rajdu  Polski, odbywał się na torze w Mikołajkach, zbudowanym przed kilkoma  laty specjalnie z myślą o sportach motorowych. Kierowcy startują parami  na równoległych torach, pokonując dwa okrążenia trasy, łącznie ok. 2,5  km. Szutrowa nawierzchnia i liczne wiraże powodują, że jest to bardzo  widowiskowa próba, podczas której widzowie mogą śledzić rywalizację na  całej długości trasy.  
 Zwycięzca kwalifikacji, 21-letni Esapekka Lappi to aktualny rajdowy  mistrz Finlandii, uważany za jeden z największych talentów w tej  dyscyplinie sportu. Młody Fin jeździ bardzo szybko, jednocześnie pewnie.  W mistrzostwach swego kraju ukończył wszystkie eliminacje, wygrywając  aż 70 procent odcinków specjalnych.  
 Nieprzeciętne umiejętności potwierdził w piątek uzyskując zdecydowanie  najlepszy czas - 1.51,4 i wyprzedzając wicelidera mistrzostw Europy  Michała Sołowowa o blisko dwie sekundy. Trzeci  rezultat zanotował  Grzegorz Grzyb, jadący Peugeotem 207 S2000.  
 Pechowo rozpoczął udział w imprezie Kajetan Kajetanowicz, który już  wcześniej zapewnił sobie tytuł mistrza Polski. Kierowca Subaru Imprezy  nie opanował auta na jednym z zakrętów, uderzył przednim kołem w barierę  i z trudem dojechał do mety, uzyskując jeden z najgorszych czasów.  Ekipa Kajetanowicza zapewnia jednak, że uszkodzenie zawieszenia uda się  szybko naprawić i jeden z kandydatów do zwycięstwa przystąpi w sobotę do  rywalizacji.  
 W gronie startujących znalazł się trzykrotny triumfator Rajdu Polski  Krzysztof Hołowczyc.  Olszyński kierowca od kilku lat skupił się na  udziale w rajdach terenowych, ale nie chciał zawieść licznych kibiców i  stanął do rywalizacji za kierownicą Subaru Imprezy. " 
 "Auto jest bardzo dobrze przygotowane i będę starał się jechać jak  najszybciej, choć wiem, że na torze w Mikołajkach w lepszej sytuacji  będą zawodnicy jadący samochodami S2000" - mówił przed startem.   
 Wyniki potwierdziły jego słowa, bowiem czołowa trójka piątkowej próby  jechała takimi właśnie samochodami. Hołowczyc zajął ostatecznie 13.  miejsce, z czasem o ponad cztery sekundy gorszym od zwycięzcy.  
 Identyczny jak Hołowczyc czas uzyskał najbardziej egzotyczny uczestnik  rajdu, startujący Mini Cooperem Abdulaziz Alkuwari z Kataru.  
 Na starcie 69. Rajdu Polski, zaliczanego do klasyfikacji mistrzostw  Europy, stanęły ostatecznie 52 załogi, w tym dziesięć zagranicznych. W  sobotę i niedzielę kierowcy rywalizować będą na trasach 13 odcinków  specjalnych o łącznej długości 233 kilometrów.  
 Wyniki kwalifikacji nie są zaliczane do klasyfikacji generalnej, ale na  ich podstawie zawodnicy mają prawo wybrać pozycję startową.  
 Rajd Polski rozgrywany jest na drogach szutrowych, gdzie znacznie lepsze  warunki mają kierowcy startujący pod koniec pierwszej dziesiątki.  Pierwsze auta jadą bowiem po luźniej nawierzchni,  o znacznie gorszej  przyczepności. Jak obrazowo mówią rajdowcy, kilka pierwszych samochodów  po prostu "czyści" drogę następnym.
Czołówka odcinka kwalifikacyjnego:
1. Esapekka Lappi (Finlandia, Skoda Fabia S2000) - 1.51,4 2. Michał Sołowow (Peugeot 207 S2000) 1.53,1 3. Grzegorz Grzyb (Peugeot 207 S2000) 1.53,8 Maciej Rzeźnik (Mitsubishi Lancer) 1.53,8 5. Kari Kruuda (Estonia, Skoda Fabia S2000) 1.54,0 6. Michał Kościuszko (Ford Fiesta RRC) 1.54,1 Zbigniew Staniszewski (Peugeot 207 S2000) 1.54,1